Sökning: "symboler i litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden symboler i litteratur.

  1. 1. Musiklyrikens critical literacy-utvecklande potential : En normkritisk lyrikanalys av Joakim Bergs låttexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Clara Wadsten; [2024]
    Nyckelord :Poetry education; lyric poetry; text analysis; norm criticism; critical literacy; Joakim Berg; Lyrikundervisning; musiklyrik; textanalys; normkritik; critical literacy; Joakim Berg;

    Sammanfattning : I denna studie genomförs en normkritisk textanalys av ett urval av Joakim Bergs texter i syfte att beskriva hur normer om etnicitet och trostillhörighet uttrycks. Vidare har studien en didaktisk funktion och syftar till att belysa hur musiklyrik kan fungera i svenskämnets critical literacy-utvecklande undervisning. LÄS MER

  2. 2. Lättläst litteratur i svenskundervisningen – är det lätt, egentligen? : En didaktisk analys av originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Elin Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :Lättläst; svenskämnet; litteraturläsning; litteraturundervisning; läsarter; demokratiuppdraget; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftade till att undersöka några utvalda skillnader mellan originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer av Jessica Schiefauer samt undersöka vilka läsarter som kunde kopplas till de båda verken. Eftersom lättläst som genre marknadsför sig som en litteraturform för alla var det intressant att se huruvida en lättläst version av ett verk faktiskt verkar passa alla och om den kan likställas med en “vanlig” roman i relation till kursplanen i svenska på grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Matematikspråk : Vilka lässtrategier behövs för att kunna läsa och förstå matematiska läromedel?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Michelle Hjerp Holmén; [2022]
    Nyckelord :reading strategies; mathematical symbols; nominalizations; pictures as a modality; mathematical textbooks; lässtrategier; matematiska symboler; nominaliseringar; modaliteten bild; matematiska läromedel;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att kartlägga vilka lässtrategier som uppgifter i matematiska läroböcker kräver av eleverna för att de ska kunna skapa förståelse för uppgiften. Kartläggningen kommer ske i en svensk kontext med utgångspunkt i tre olika läromedel, ett från mellanstadiet, ett från högstadiet och ett från gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. "Kvinna, liv, frihet" : Iranska kvinnors förhållningssätt till rollen de tilldelas av staten, och vad det säger om 2022 års protester

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Mana Falahat Pisheh; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den iranska staten har sedan 1979 propagerat för att de kvinnliga medborgarna ska anta en viss roll. Denna uppsats har i syfte att undersöka ett antal av idealen som kvinnor förväntas förkroppsliga. LÄS MER

  5. 5. Grundläggande Taluppfattning : En litteraturstudie om elevers taluppfattning och undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Saga Johansson; Bim Svensson; [2020]
    Nyckelord :taluppfattning; matematik; undervisning; förskoleklass och årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Taluppfattning innebär att förstå tals betydelse, relation och storlek. Taluppfattning ses som en grundläggande förutsättning för att elever ska kunna tillgodogöra sig matematikundervisningen i skolan. LÄS MER