Sökning: "symboler och meningsskapande"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden symboler och meningsskapande.
1. Barns semiotiska uttryck i dansen : En kvalitativ studie av hur tre designade dansaktiviteter underlättar barns användning av semiotiska resurser.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : This study highlights the complex ways in which children engage with semiotic resources during designed dance activities. The study explores how preschool children aged four to five use semiotic resources during dance activities. The aim is to investigate the children's use of symbolic expressions and the communicative dynamics involved. LÄS MER
2. Punk's not dead! : En kvalitativ intervjustudie kring meningsskapande inom volontärarbete på punkfestival.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka drivkraften bakom volontärarbete på punkfestival. Frågeställningarna innefattar vad punken som subkultur har för betydelse och hur gemenskap bildas inom volontärarbete. Studiens empiri består av fyra kvalitativa intervjuer med individer som har erfarenhet av volontärarbete på punkfestivaler. LÄS MER
3. Då blir mina tankar klarare och förnimmelser djupare : En fältstudie om deltagares erfarenheter av endagsretreat
Magister-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologiSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna etnografiska fältstudie är att utforska, förstå och skildra hur deltagare upplever de återkommande retreatdagarna i en svenskkyrklig församling utanför Stockholm. Centralt är att ta del av människors egna berättelser, hur de tolkar, förstår och ger mening till det de är med om. LÄS MER
4. Meningsskapande aktiviteter i multiplikation : En multimodal läromedelsanalys med fokus på introduktionen av multiplikation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka semiotiska modaliteter, såsom bilder, text eller symboler, som finns i ett läromedel i matematik med fokus på multiplikation. Genom ett multimodalt perspektiv analyseras vilka meningsskapande aktiviteter som läromedlet erbjuder. LÄS MER
5. Multiplikation i svenska matematikläroböcker : Ett multimodalt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Matematikläroboken skiljer sig från andra läroböcker i och med att den i större utsträckning innehåller fler uttryckssätt än skriven text. De olika uttryckssätten är till exempel bilder, tabeller och symboler. LÄS MER