Sökning: "symbolic interactionist perspective"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden symbolic interactionist perspective.

  1. 1. Bilderböcker som skrämmer vuxna : En bilderboksanalys av ett urval av Gro Dahles och Svein Nyhus barnlitterära verk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Alma Karlsson; Susan Lugowska; [2023]
    Nyckelord :agency; difficult topics; Gro Dahle; preschool; pedagogical tool; agens; förskola; Gro Dahle; pedagogiskt verktyg; svårpratade ämnen;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras Gro Dahles och Svein Nyhus bilderböcker Snäll (2008), Den Arge (2009) och Akvarium (2015) ur ett etnometodologiskt görande-perspektiv och ett symboliskt interaktionistiskt synsätt kring känslor. Analysen är en kvalitativ bilderboksanalys och syftet är att bidra med en fördjupad förståelse kring litteratur som pedagogiskt verktyg i arbetet kring svårpratade ämnen i förskolan. LÄS MER

  2. 2. “Jag är iallafall inte som andra, men det är många andra som är som jag." : En kvalitativ studie om hur positiva och negativa föreställningar om adhd formar identitetsskapandet hos unga vuxna kvinnor med adhd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Jonsson Josefin; Johansson My; [2022]
    Nyckelord :Sociology; Adhd; Identity Creation; Stigma; Women; Sociologi; Adhd; Identitetsskapande; Stigmatisering; Kvinnor;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how positive and negative notions of adhd shape the identity in young adult women. This is done through research questions that strive to find out how young adult women's identity is shaped by an adhd diagnosis, and how it can be understood based on their own notions of adhd and their experiences of other people's notions of adhd. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation och delaktighet för elevers, lärares och specialpedagogers trygghet i lärande

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktor Helmersson; [2022]
    Nyckelord :communication; goal achievement; school organization; special education; student participation; Sweden; teacher-student relationships; upper secondary school;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to explore how teachers and special educators wished to organize education in a Swedish city´s upper secondary school system in order to reach all admitted students. The purpose was also to identify what pedagogical needs of students and school staff that teachers and special educators enquire for in order to fulfil these goals. LÄS MER

  4. 4. Lärmiljön som verktyg i förskollärares inkluderingsarbete : En observationsstudie om hur lärmiljöer kan bidra till att inkludera barn i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Alva Berglund; [2022]
    Nyckelord :inclusion; learning environment; preschool; special support; förskola; inkludering; lärmiljö; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med en fördjupad kunskap om hur anpassningar i lärmiljöerna kan bidra till att barn i behov av särskilt stöd och anpassningar inkluderas i förskolans utbildning utifrån sina egna förutsättningar. För att uppnå detta syfte har jag använt mig av deltagande observation, där tre förskollärare observerats under tre förmiddagar. LÄS MER

  5. 5. Professional Isolation and Connectedness in Computer Supported Cooperative Work Systems : A Focused Ethnographic Study of Knowledge Workers Working from Home

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Alice Mohlin; [2021]
    Nyckelord :Communication Support; Connectedness; Computer-Supported Cooperative Work CSCW ; Information and Communication Technology ICT ; Professional Isolation; Social Interaction; Symbolic Interactionism; Working from Home;

    Sammanfattning : Both companies and individuals have observed positive effects after implementing working from home (WFH) practices as digital technology expands collaborative possibilities. As a result, the hybrid workplace has emerged as a sustainable possibility for future workplace solutions. LÄS MER