Sökning: "symbolisk interaktionism språket"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden symbolisk interaktionism språket.

  1. 1. Autonomistödjande bilder - "en kunskapslucka" : En kvalitativ studie om bildstödets påverkan på klienters delaktighet vid utredningar i socialt arbete

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :David Ivansson; Ali Ahsani; [2024]
    Nyckelord :Visual aids; language barriers; autonomy support; multimodal communication; participation; social worker; caregiver; Bildstöd; språkbarriärer; autonomistödjande; multimodal kommunikation; delaktighet; socialsekreterare; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker användningen av bildstöd i socialtjänstens utredande samtal med vårdnadshavare med begränsad kunskap i det svenska språket. Genom en kvalitativ forskningsansats, där intervjuer med erfarna socialsekreterare är centrala, syftar denna uppsats till att förstå hur bildstöd kan främja delaktighet, kommunikationens effektivitet, och bidra till en autonomistödjande process. LÄS MER

  2. 2. Kroppen, det gemensamma språket : En kvalitativ undersökning om SFI-lärares upplevelser kring de sociala interaktionerna med sina elever, och vilka eventuella svårigheter lärarna upplever i arbetet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Eriksson; Matilda Worrings; [2023]
    Nyckelord :Body language; communication; interaction order; SFI-teacher; social interaction; Interaktionsordning; kommunikation; kroppsspråk; SFI-lärare; social interaktion;

    Sammanfattning : The refugee crisis in 2015 resulted in larger classes, which in turn demanded increased resources in second language learning in Sweden. The purpose of the study is to investigate swedish for immigrants [SFI] teachers' experiences of the social interaction with their students, as well as potential difficulties that may arise at work. LÄS MER

  3. 3. Vilken kultur tillhör jag? : En kvalitativ intervjustudie om att leva med dubbla kulturer och hur socialisationen har påverkat identiteten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Miray Nissan; Simon Larsson; [2022]
    Nyckelord :Symbolic interactionism; acculturation; identity; barriers to communication; culture; Symbolisk interaktionism; ackulturation; identitet; kommunikationshinder; kultur;

    Sammanfattning : Att komma till ett helt nytt land har en del konsekvenser för immigranter, speciellt när immigranterna från Mellanöstern kommer till Europa. Skillnaden mellan dessa två områden är många men först och främst är det språket och kulturen; därefter kommer andra skillnader som immigranter upptäcker när de börjar socialisera sig i det nya landet. LÄS MER

  4. 4. ”Jag kan inte uttrycka mig som jag vill” : En studie om unga kvinnliga immigranters upplevelser av tillhörighet/utanförskap i relation till språkanvändning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Gisele Ngabo; Martha Tzegai; [2021]
    Nyckelord :Acculturation; female immigrants; language; belonging and exclusion; Ackulturation; kvinnliga immigranter; språk; tillhörighet och utanförskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa en förståelse för hur unga kvinnliga immigranter i Sverige upplever tillhörighet och/eller utanförskap vid användning av olika språk inom familj, bland vänner på arbetsplatsen och/eller i skolan. Studien bygger även på huruvida unga kvinnliga immigranters sätt att använda svenska språket, sitt modersmål samt andra språk kan kopplas till olika typer av ackulturationsstrategier. LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning med nyanlända : Framgångar och hinder i undervisningen på gymnasiet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Marianne Bodhamre; Jessica Ström; [2020]
    Nyckelord :Nyanlända; framgångar; hinder; symbolisk interaktionism; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera lärarnas beskrivningar av sitt arbete med nyanlända elever i matematik på gymnasiet för att identifiera möjligheter och hinder för lärande i matematik. Oftast är det ämnet matematik som gör att eleverna inte får en behörighet till att kunna fullfölja sin utbildning och uppnå gymnasieexamen. LÄS MER