Sökning: "symbolisk interaktionism teori"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden symbolisk interaktionism teori.

  1. 1. Tystnadskultur i en minoritetsgrupp - Erfarenheter av anmälningsbenägenhet vad gäller sexuella övergrepp inom den döva och hörselskadade gemenskapen i Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Julia Grahn; [2024]
    Nyckelord :tystnadskultur; minoritetsgrupp; döv; sexuella övergrepp; teckenspråk; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen belyser förekomst av och egenskaper i en tystnadskultur i samband med anmälningar av sexuella övergrepp inom dövvärlden, med särskild fokus på individer inom denna gemenskap vars primära kommunikationsmedel är teckenspråk. Syftet med uppsatsen är att illustrera komplexiteten för döva individer när det gäller att rapportera sexuella övergrepp inom dövvärlden, vilket påverkas av olika aspekter. LÄS MER

  2. 2. Framtidens arbetsplats : En djupdykning i tillit och engagemang under distansarbete

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alice Robillard; Annie Ulvhuvud; [2024]
    Nyckelord :Trust; commitment; social interaction; transformational leadership; interactional chains; emotional energy; remote work; Tillit; engagemang; social interaktion; transformativt ledarskap; interaktionskedjor; emotionell energi; distansarbete;

    Sammanfattning : As the extensive digitization has taken place, workplaces worldwide have undergone changes to integrate digitization into daily work life. The purpose of this qualitative study is to examine how this digitization affects organizations at an individual level. LÄS MER

  3. 3. ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda” : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Natalie Elofsson; Rebecca Ericsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract: Elofsson, Natalie och Ericsson, Rebecca (2023). ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda”- En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter. LÄS MER

  4. 4. "Jag vågar aldrig lita på nykterheten - det är ju en kronisk sjukdom" : En grundad teoristudie om att leva nyktert efter ett alkohol- och/eller drogmissbruk

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Linn Jacobson; Emma Normark; [2023]
    Nyckelord :grundad teori; nykterhet; tidigare missbruk; alkohol; droger; 12-stegsprogrammet; psykisk hälsa; motivation; strategier; symbolisk interaktionism; Charmaz; Becker;

    Sammanfattning : Studiens intresseområde är att undersöka hur det är Att leva nyktert efter alkohol- och/eller drogmissbruk, vilket tar fasta på individens subjektiva upplevelse av att leva nykter efter ett missbruk samt hur nykterheten upprätthålls. Studien genomfördes med metodansatsen grundad teori och är en kvalitativ studie, där målsättningen var att generera en grundad teori som synliggör upplevelsen av att leva nyktert efter ett alkohol- och/eller drogmissbruk. LÄS MER

  5. 5. Att främja likvärdig religionsundervisning i årskurs 4–6. : Pedagogiska utmaningar och möjligheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Cajsa-Lisa Gallardo; [2023]
    Nyckelord :Equitable education; religious studies; educational theory; denominational education; multiculturalism; Likvärdig undervisning; religionskunskap; didaktik; konfessionell undervisning; mångkultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka didaktiska verktyg och arbetssätt lärare använder samt vilka didaktiska utmaningar de upplever och hur dessa kan bemötas för att främja likvärdig religionsundervisning i årskurs 4–6 utifrån ett lärarperspektiv.  För att besvara studiens två frågeställningar har kvalitativa intervjuer med fem legitimerade lärare i religionskunskap genomförts. LÄS MER