Sökning: "symbolisk interaktionism"

Visar resultat 41 - 45 av 520 uppsatser innehållade orden symbolisk interaktionism.

  1. 41. Nätgemenskapens "vi" : En netnografisk studie om kulturen på svenska nätforum som diskuterar kriget mellan Ukraina och Ryssland

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Louise Sjöquist; [2022]
    Nyckelord :Kultur; Ryssland-Ukraina kriget; Nätforum; Netnografi; Symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Föreliggande studie intresserar sig för hur kultur kan konstitueras i det socialt digitala rummet vi kallar internet. Studiens syfte har varit att kartlägga kulturen på svenska nätforum som innefattar diskussionen om kriget mellan Ukraina och Ryssland och studien har strävat att besvara följande frågeställning: Hur skapas en kulturell förståelse kring kriget mellan Ukraina och Ryssland via det sociala sammanhanget på svenska nätforum? Studien utgår från den netnografiska metodansatsen och studiens empiriska material har samlats in från två olika nätforum genom digitala deltagande observationer och en asynkron intervju. LÄS MER

  2. 42. Samarbete mellan elever som undervisningsform : En kvalitativ studie av studenters upplevelser av inkludering och samarbete i skolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Labar Khalid; [2022]
    Nyckelord :Samarbete; inkludering; social interaktion; symbolisk interaktionism; kommunikation;

    Sammanfattning : Inledning: Det framkommer i svensk skollag (SFS 2010:800) att samarbete bör spela en betydande roll inom skolväsendet. Detta då samarbete elever emellan kan utveckla sociala och kommunikativa förmågor samt andra kompetenser. Syfte: Studien åsyftar belysa studenters upplevelser av samarbete som undervisningsform. LÄS MER

  3. 43. Att planera för det oförutsedda : En intervjustudie av hur samhällskunskapslärare genom det didaktiska ledarskapet hanterar aktualiteter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Erik Edberg; [2022]
    Nyckelord :Aktualiteter; samhällsfrågor; samhällskunskap; didaktiskt ledarskap; planering; symbolisk interaktionism.;

    Sammanfattning : Social studies is a subject in which current affairs, processes and developments must be dealt with to a greater extent than in other subjects. This study means to examine how civics teachers address this by means of their didactic leadership. Four civics teachers have been interviewed to this end. LÄS MER

  4. 44. "Det handlar egentligen om att uppnå något genom att skrämma och skada" : En intervjustudie om mäns våld mot kvinnor ur ett behandlarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mira Modin; Jessica Mumm; [2022]
    Nyckelord :Våld; Våldsutövare; Behandling; Behandlare; Intervju; Tematisk analys; Symbolisk interaktionism; Skuld; Skam;

    Sammanfattning : Behandlare av våldsamma män besitter kunskap om mäns våld mot kvinnor. Syftet med denna studie är att undersöka behandlares uppfattningar om mäns våld mot kvinnor för att skapa en djupare förståelse kring hur de förklarar våld i nära relationer samt hur de bemöter mäns känslor om skuld och skam under behandling. LÄS MER

  5. 45. Att påverka eller att bli påverkad : En studie om hur skolpersonals bemötande kan påverka skolgång och självutveckling hos elever med substansbruk

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ola Ingvarsson; [2022]
    Nyckelord :Socialpedagogik; professionellt bemötande; pedagogisk bemötande; normbrytande beteende; skolpersonals bemötande; utanförskap; narkotikabruk barn och ungdomar; symbolisk interaktionism.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ny kunskapsutveckling relaterad till berättelser om hur skolpersonal kan bemöta elever med substansbruk och hur dessa bemötande kan påverka deras möjligheter till utbildning samt självutveckling.  Studiens resultat baseras på kvalitativa intervjuer med tidigare högstadieelever som hade ett substansbruk när de gick på högstadiet och skolpersonal som har mött elever som har haft ett substansbruk. LÄS MER