Sökning: "symboliskt interaktionistiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden symboliskt interaktionistiskt perspektiv.

  1. 1. Vad innebär det att vara ung chef? : En etnografisk studie om vad det innebär att arbeta som ung chef inom den offentliga sektorn idag.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Amanda Palm; Hanna von Rüdiger; [2023]
    Nyckelord :unga chefer; ledarskap; etnografi; emotionssociologi; det dramaturgiska perspektivet; symboliska interaktionism;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte ett tämligen outforskat område som vi anser borde uppmärksammas: vad det innebär att arbeta som ung chef inom offentlig sektor idag. Studiens urval utgick ifrån en medelstor kommun i Sverige där fyra unga chefer valdes ut. LÄS MER

  2. 2. Bilderböcker som skrämmer vuxna : En bilderboksanalys av ett urval av Gro Dahles och Svein Nyhus barnlitterära verk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Alma Karlsson; Susan Lugowska; [2023]
    Nyckelord :agency; difficult topics; Gro Dahle; preschool; pedagogical tool; agens; förskola; Gro Dahle; pedagogiskt verktyg; svårpratade ämnen;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras Gro Dahles och Svein Nyhus bilderböcker Snäll (2008), Den Arge (2009) och Akvarium (2015) ur ett etnometodologiskt görande-perspektiv och ett symboliskt interaktionistiskt synsätt kring känslor. Analysen är en kvalitativ bilderboksanalys och syftet är att bidra med en fördjupad förståelse kring litteratur som pedagogiskt verktyg i arbetet kring svårpratade ämnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Tydliggörande pedagogik : En kvalitativ studie av pedagogernas användande av alternativ och kompletterande kommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nelly Fasth; [2023]
    Nyckelord :pedagogik; AKK; TAKK; bildstöd; förskola;

    Sammanfattning : Vi alla kommunicerar på olika sätt under dagens gång, det kan vara via tal, text, mimik, kroppsspråk och gester. Detta gör även förskolebarn men för att deras kommunikation med de runt omkring dem ska underlättas används tydliggörande pedagogik då de inte kan skriva och alla kan inte tala än. LÄS MER

  4. 4. "Det handlar egentligen om att uppnå något genom att skrämma och skada" : En intervjustudie om mäns våld mot kvinnor ur ett behandlarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mira Modin; Jessica Mumm; [2022]
    Nyckelord :Våld; Våldsutövare; Behandling; Behandlare; Intervju; Tematisk analys; Symbolisk interaktionism; Skuld; Skam;

    Sammanfattning : Behandlare av våldsamma män besitter kunskap om mäns våld mot kvinnor. Syftet med denna studie är att undersöka behandlares uppfattningar om mäns våld mot kvinnor för att skapa en djupare förståelse kring hur de förklarar våld i nära relationer samt hur de bemöter mäns känslor om skuld och skam under behandling. LÄS MER

  5. 5. Lärmiljön som verktyg i förskollärares inkluderingsarbete : En observationsstudie om hur lärmiljöer kan bidra till att inkludera barn i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Alva Berglund; [2022]
    Nyckelord :inclusion; learning environment; preschool; special support; förskola; inkludering; lärmiljö; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med en fördjupad kunskap om hur anpassningar i lärmiljöerna kan bidra till att barn i behov av särskilt stöd och anpassningar inkluderas i förskolans utbildning utifrån sina egna förutsättningar. För att uppnå detta syfte har jag använt mig av deltagande observation, där tre förskollärare observerats under tre förmiddagar. LÄS MER