Sökning: "syn motorik"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden syn motorik.

  1. 1. Between trees and possibilities : A study on physical education teachers efforts for inclusion in outdoor activities

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Hugo Samuelsson; [2024]
    Nyckelord :Delaktighet; friluftsliv; fysisk funktionsvariation; inkludering; skola;

    Sammanfattning : Elever med fysiska funktionsvariationer har begränsning i sin motorik och kontroll vilket i ämnet idrott och hälsa kan påverka deltagandet i undervisningen. Det krävs av lärare att arbeta med anpassningar för att öka elevers deltagande. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie av kunskapsområdet dans inom ämnet idrott och hälsa : en komparativ studie mellan två kontexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Max Löfgren; Sara Ericsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att undersöka lärares arbetssätt när det gäller dansundervisning i högstadiet. Denna studie kommer ta en komparativ ansats och jämföra lärare i Sverige och Australien. För att uppnå studiens syfte har följande frågeställningar formulerats. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarns syn på utemiljön : Barns perspektiv på vuxnas närvaro i lek och utomhusmiljöns möjligheter till utveckling, lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Schüler; Kenny Larsen; [2022]
    Nyckelord :Outdoor environment; preschool; children’s perspective; adult interaction; play; Utomhusmiljö; förskola; barns perspektiv; vuxennärvaro; lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap kring förskolebarns syn på sin utomhusmiljö i relation till vuxnas närvaro och miljöns möjligheter till utveckling, lek och lärande. Insamling av empirisk data grundade sig i två steg, fotografering av förskolegårdarna utförd av barnen själva och kvalitativa intervjuer med utgångspunkt i bilderna och semistrukturerade frågor. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares syn på förskolans kompensatoriska uppdrag : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sarah Thomsson; [2021]
    Nyckelord :Compensatory mission; preschool; socio-economic vulnerability; socio-cultural perspective; social constructionism; development; motor skills; health; Kompensatoriskt uppdrag; förskolan; socioekonomisk utsatthet; sociokulturellt perspektiv; socialkonstruktionism; utveckling; motorik; hälsa.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att söka kunskap om hur lärare i förskolan resonerar om förskolans kompenserande uppdrag när de planerar utbildningen som inkluderar fysisk och motorisk aktivitet. Vid insamling av empiriska data skickades ett kvalitativt frågeformulär med strukturerade intervjufrågor till lärare i förskolan som befann sig i olika geografiska områden inom ramen för socioekonomisk status. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik : Förskollärares inställning till de yngsta förskolebarnens utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sabina Klintefors; Anna Svensson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien kommer att undersöka förskollärares inställning till utomhuspedagogik för de yngsta förskolebarnen i förskolan. Vilka möjligheter och begränsningar i den pedagogiska praktiken samt fördelar och nackdelar till hälsa och välmående ser förskolläraren med utomhuspedagogiken? Vad anser förskollärare att utomhuspedagogiken tillför de yngsta barnens utveckling och lärande? Studien undersöker hur förskollärare arbetar med utomhuspedagogik för att främja de yngsta barnens utveckling och lärande samt vilken syn de har på utomhuspedagogik. LÄS MER