Sökning: "syn på lärande i olika kulturer"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden syn på lärande i olika kulturer.

  1. 1. Delaktighet under tvång : Hur beskriver lärare inom SiS skolverksamhet sitt arbete för att främja flickors delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jolina Gustafsson; Therese Liljequist; Henrietta Mörk; [2023]
    Nyckelord :Girl; SAMS; SiS; SiSam; Participation; The System perspective; The participation model and Three cultures of participation; Delaktighet; Delaktighetsmodellen; Flicka; SAMS; SiS; SiSAM; Systemperspektivet; Tre kulturer för delaktighet;

    Sammanfattning : Eleverna inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i en speciell skolkontext. Det vanligast förekommande är att elever placeras på SiS utifrån lagen om vård av unga (LVU) och placeringen sker genom tvång (Karlsson & Linde, 2021). Individens hela liv ska rymmas inom institutionen: fritid, behandling och skola (Enell et al. LÄS MER

  2. 2. Min musik, min kultur : En kvalitativ studie om musiklärares syn på mångkulturellt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Simon Frick-Spejare; [2022]
    Nyckelord :Multiculturalism; Ethnocentrism; Ethnomusicology; Intercultural learning; Mångkulturalitet; Etnocentrism; Musiketnologi; Interkulturellt lärande;

    Sammanfattning : This study has aimed to contribute to the learning and understanding of how music teachers interpret and teach the concept of multiculturalism. Music teacher have the task of teaching to promote students’ understanding of different musical cultures, while their teaching is increasingly rooted in Western musical traditions. LÄS MER

  3. 3. Towards Intercultural Educational Leadership : Constructions of Leadership in a Heterogenous Language Centre

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Scarlett Mannish; [2022]
    Nyckelord :Educational leadership; mother tongue instruction; intercultural leadership; transformative leadership;

    Sammanfattning : This paper investigates educational leadership of an intercultural employee group in a large language centre providing first-language tuition in Sweden. The project is based on engaged scholarship (Van de Ven, 2007), which describes research in which the researcher works closely with multiple actors on different levels in an organisation in order to establish an overall picture. LÄS MER

  4. 4. "Att läsa är jätteviktigt..." : En studie om vad elever 9-16 år väljer att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Revemark; Marina Walldorf; [2021]
    Nyckelord :Läslust; läsundervisning; läsvanor; motivation; sociala medier.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få kunskap om vad elever läser, deras läsvanor och läslust i åldrarna 9-16 år, så att lärare och speciallärare ska kunna möta elevers intresse och entusiasm och stimulera deras läsutveckling. De tre frågeställningarna löd: Hur ofta och vad läser barn i åldern 9-16 år? Vad är elevers uppfattning om läsning? samt vad kan och brukar lärare göra för att motivera elevernas läsintresse? Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet som menar att människan använder sig av sina olika resurser, såväl språkliga, intellektuella som fysiska för att ta till sig kunskap. LÄS MER

  5. 5. ’’ Det viktigaste är i alla fall att man ser flerspråkigheten som en tillgång’’ - En kvalitativ studie om pedagogers syn på arbetet med flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stephanie Mendoza; Arta Morina Latifi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens samhälle har blivit mångkulturellt, vilket gör att förskolepersonal möter barn och vårdnadshavare med olika språk och kulturer, därav finner vi det intressant att bidra med ökad kunskap kring flerspråkighetsarbetet i förskolan. Syftet med vår studie är att belysa hur barns flerspråkighet lyfts i verksamheten, utav förskolepersonal samt hur förskolepersonal själva samtalar kring sitt arbete med flerspråkighet. LÄS MER