Sökning: "syn på utomhuspedagogik i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden syn på utomhuspedagogik i skolan.

  1. 16. Lärares syn på utomhuspedagogik - en undersökning i årskurs F-2

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Anna Gustavsson; Britt-Marie Olsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I arbetet undersöker vi lärares syn på utomhuspedagogik och om lärare upplever att den omgivande miljön runt skolan påverkar hur de arbetar med utomhuspedagogik. I teoriavsnittet presenteras ett utomhuspedagogiskt förhållningssätt och vilken roll läraren har för att skapa trygghet, upplevelser, sammanhang och samspel med eleverna utomhus. LÄS MER

  2. 17. Vilka skillnader finns i arbete med utomhuspedagogik för barn i olika åldrar : Which differences are in work with outdoors education for children in different ages?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Anna Sehlstedt; [2007]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; skola;

    Sammanfattning : Syftet var att jämföra hur pedagogerna arbetar med utomhuspedagogik i olika ålderskategorier, men också att studera utomhuspedagogik och ta reda på vad pedagogernas syn på utomhuspedagogik är. Intervjuer genomfördes med 6 respondenter i en Ur och Skurförskola och 4 respondenter i en skola som är profilerad som Miljöskola/Skola för hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 18. Ute eller inne? - en undersökning av lärares syn på utomhuspedagogik

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Madeliene Ahlqvist; Karin Samuelsson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att försöka belysa lärares inställning till utomhuspedagogik. Ett subjektivt urval av lärare gjordes och intervjuer genomfördes och analyserades därefter. Resultatet visar att lärarna i undersökningen är positivt inställda till utomhuspedagogik och ser många möjligheter med den. LÄS MER

  4. 19. Vad minns elever och varför? : Upplevelsens betydelse för minnet - analys av ett besök på Sörmlands museum ur ett utomhuspedagogiskt perspektiv.

    Magister-uppsats, Estetiska institutionen

    Författare :Martin Koutny; [2005]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; museipedagogik; minne; kulturmiljöpedagogik; platsens betydelse; upplevelsebaserad lärande; handlingsburen kunskap; sinnlig upplevelse.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken betydelse upplevelsen har för minnet. Studien behandlar tre problemformuleringar: (1) Vad minns eleverna några månader efter sitt besök på Sörmlands museum? (2) Varför minns eleverna just de sakerna? Här studeras de två aspekterna: Av vilka anledningar anser eleverna själva att de har dessa minnen? Vad säger utomhuspedagogisk forskning om upplevelsernas betydelse för lärandet? (3) Hur väl stämmer elevernas minnen överens med de syften som Sörmlands museums har med sin verksamhet? Studien baseras på en enkätundersökning där sammanlagt 205 elever i årskurs 4 och 5 har deltagit i ett studiebesök på Sörmlands museum under våren 2004. LÄS MER

  5. 20. Experiential Learning - ett metodiskt arbetssätt för den svenska skolan!?? : En komparativ studie av den 'nya' svenska skolan och det alternativmetodologiska arbetssättet Experiential Learning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :David Malmliden; [2005]
    Nyckelord :Den svenska skolan; Experiential Learning; alternativ pedagogik; upplevelsebaserat lärande; utomhuspedagogik; dramaturgi;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att utreda ”om” och ”i vilken utsträckning” som Experiential Learning (EL) går i linje med dagens svenska skola. Med avgränsning till gymnasieskolan var syftet därför att relatera Experiential Learning gentemot de dokument som ligger till grund för dagens svenska gymnasieskola, nämligen: ’Skollagen’, ’Läroplanen för de frivilliga skolformerna’ (Lpf 94) och Läroplanskommitténs betänkande ’Skola för bildning’ (SOU 1992:94). LÄS MER