Sökning: "synskadade barn"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden synskadade barn.
1. A participatory approach to the development of specifications for a 3D puzzle for visually impaired and sighted users
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : Det finns begränsad tillgång till pussel för personer med synfel (inklusive blinda personer). För att undersöka behovet av potentiella användare i 3D kartpussel och identifiera deras preferenser, behov och krav, användes en kvalitativ metod som på engelska kallas ”participatory design”. LÄS MER
2. A participatory approach to the development of specifications for a 3D puzzle for visually impaired and sighted users
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : Det finns begränsad tillgång till pussel för personer med synfel (inklusive blinda personer). För att undersöka behovet av potentiella användare i 3D kartpussel och identifiera deras preferenser, behov och krav, användes en kvalitativ metod som på engelska kallas ”participatory design”. LÄS MER
3. Taktila barnböcker som medel för delaktighet : Från visuell till taktil bild
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Estetiska avdelningen; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Uppsatsens syfte är att analysera och diskutera de visuella och taktila versionerna av Grodan och kärleken ur ett delaktighetsperspektiv. Hur förändras boken i och med att den översätts? Vilka förtjänster och problem finns med den taktila översättningen i relation till de grund- principer som finns för hur taktila bilder bör utformas? Som bakgrund och tidigare forskning beskrivs begreppet delaktighet för synskadade och forskning kring taktila bilder, tekniker för dessa och grundprinciperna. LÄS MER
4. Synskadade barn i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Denna studie handlar om barn med synskada i förskolans verksamhet. Syftet med arbetet är att ta reda på hur pedagoger arbetar med att integrera synskadade barn i en grupp med seende barn. Uppsatsen definierar olika typer av synskada, de som nämns är måttligt synskadade, uttalat synsvaga och gravt synskadade eller blinda. LÄS MER
5. En upplevelsepark som stimulerar känselsinnet hos synskadade barn – utformning och materialval
Kandidat-uppsats, SLU/Landscape Management, Design, and Construction (until 121231)Sammanfattning : Abstract///// Parks and green spaces are important to a lot of people today. Are these parks made for us all? Is it possible for a person with a sight disability to explore and take part in all the things these places have to offer? They can probably take in some, but I think there are more effective ways of planning for the blind and sight disabled allowing them to explore using their tactile senses. LÄS MER