Sökning: "syntax elevtexter"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden syntax elevtexter.

  1. 1. Syntax i skriften : En jämförande studie av syntaktiska skillnader mellan skriftliga nationella prov i svenska och svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Marika Mäntymäki; [2021]
    Nyckelord :fundament; nominalfraser; bisatser; nationella prov; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Den här undersökningen analyserar syntaktista skillnader mellan elevtexter i ämnen svenska och svenska som andraspråk i årskurs 9. Syftet med studien är att undersöka om det finns skillnader mellan elevtexter i de olika ämnena gällande fundamentsvariation, bisatser och nominalfraser. LÄS MER

  2. 2. Processbarhet och SFI : En jämförande studie av nationella prov på SFI D-nivå enligt processbarhetsteorin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Samir Jadari; [2018]
    Nyckelord :Processbarhetsteorin; sfi D; nationella prov; inlärningsnivåer; syntax; morfologi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att analysera några texter skrivna av vuxna inlärare på kurs D på SFI och betygsatta med E respektive A utifrån processbarhetsteorin och beskriva på vilken nivå enligt teorin dessa inlärare befinner sig på samt jämföra målgrupperna vad gäller morfologin och syntaxen. Jag har analyserat 20 elevtexter, 10 betygsatta med E och 10 med A och sammanställt resultaten i fyra tabeller uppdelade i två – morfologi och syntax. LÄS MER

  3. 3. Va? Ska vi skriva för hand? : En kvalitativ studie av datorskrivna och handskrivna elevtexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Sandra Rakovic; [2013]
    Nyckelord :Elevtext; datorskriven; handskriven;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att jämföra datorskrivna och handskrivna elevtexter för att ta reda på om gymnasieelevers texter skiljer sig åt utifrån vissa språkliga aspekter beroende på om eleverna skriver på dator eller för hand. I undersökningen har en komparativ studie av fem datorskrivna och fem handskrivna elevtexter genomförts utifrån en kvalitativ textanalys med fokus på texternas språkfunktion, disposition, textbindning, syntax och ortografi. LÄS MER

  4. 4. Hur bedöms elever på det nationella provet i Svenska B med avseende på genre och struktur?/How Are Students Graded with Respect to Genre and Structure in the National Exam in the Course Svenska B?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Stina Svensson; [2009]
    Nyckelord :analys av argumenterande texter; genre och grammatik; bedömning av nationella prov i svenska; textbindning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur bedömningen av nationella prov i kursen Svenska B i gymnasieskolan ser ut med fokus på genre och grammatiska aspekter som hör till den argumenterande genren, samt att se huruvida bedömningen av detta har ändrats mellan 1996 och 2008. Först konstruerades en textanalysmodell som ligger till grund för analys av tre elevtexter från det nationella provets bedömningshäften från olika år (1996, 2002 samt 2008). LÄS MER

  5. 5. Var det bättre förr? : En kvantitativ jämförelse av elevtexter från 1985, 2005 och 2006

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Suzzi Tordebring; [2007]
    Nyckelord :skriftspråk; jämförelse; stavfel; elevuppsatser;

    Sammanfattning : Abstract This essay deals with young people’s written language. It is often said that the student’s ability to write is worse today compared to earlier generations. LÄS MER