Sökning: "systematic theory"
Visar resultat 1 - 5 av 697 uppsatser innehållade orden systematic theory.
1. Omvårdnadsåtgärder som syftar till att minska ofrivillig ensamhet hos äldre i ordinärt boende : en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund I takt med att den äldre befolkningen ökar, ökar även antalet äldre över 65 år som upplever ensamhet. Idag anses ofrivillig ensamhet utgöra ett folkhälsoproblem med bland annat en ökad dödlighet hos de drabbade. LÄS MER
2. “A guy got to sometimes” : Hegemonic masculinity and male homosociality in Of Mice of Men, by John Steinbeck
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : John Steinbeck’s novella Of Mice and Men explores themes of morality and masculinity through its many male characters. With the use of hegemonic masculinity theory, this essay analyzes how different elements of masculinity are characterized, constructed, and valued in relation to one another. LÄS MER
3. Äldre personers upplevelser av existentiell ensamhet : En systematisk litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Ålderdom påverkar livet, kroppen och sinnet. Långvarig, ofrivillig ensamhet är skadligt för hälsan och vanligt förekommande bland äldre personer. Existentiell ensamhet utgör en form av ofrivillig ensamhet och definieras som en plågsam insikt om att vara separerad från världen och andra människor. LÄS MER
4. User-Centered Design in Digital Twins : Insights Based on Industrial Designers’ Activities
Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Digital twin is an emerging technology that enhances digital transformation across many industries and domains. Most digital twins are made for a work context, and end users are the domain experts who carry knowledge in the work processes and products of which digital twin is part. LÄS MER
5. Förskolerektorers reflektioner kring förutsättningar och stöd för skolutvecklingsuppdraget
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Abstract As written in the pre-school's governing documents, principals are responsible for the work with school development and systematic quality work in the organization. In previous studies and in reports from the Swedish National Agency for Education, criticism has been given regarding, among other things, the lack of prerequisites and support for principals in carrying out school development. LÄS MER