Sökning: "systematisk inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden systematisk inlärning.

  1. 1. Formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt dess koppling till synen på lärande : Möjligheter och utmaningar för en förbättrad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andreas Berggren; Johan Rydberg; [2024]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; matematik; biologi; fysik; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Denna studie är en systematisk litteraturstudie, som ämnar att undersöka vad som kännetecknar formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt hur formativ bedömning knyter an till olika lärandeteorier. Formativ bedömning är en praktik som visat sig hjälpa elever att utveckla nya kunskaper och förmågor. LÄS MER

  2. 2. Lärares användning av filmer och bilder för att stärka historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Svärd; Rita Tjebbes; [2024]
    Nyckelord :historieundervisning; historisk empati; inlärning; visuella hjälpmedel;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att sammanställa forskning kring hur visuella hjälpmedel i form av filmer och bilder kan stötta inlärning och därmed stärka historieundervisningen. Historieämnet kan vara abstrakt för grundskoleelever, eftersom det är en del av den förflutna tiden som inte finns längre. LÄS MER

  3. 3. Musikintegrerad matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emelie Kolbrand; Linnea Lindberg; Saga Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; musikintegrerad matematikundervisning; inlärning; motivation.;

    Sammanfattning : Musik och matematik är två skolämnen som har flera likheter. Enligt grundskolans kursplan ska matematikundervisningen innehålla kreativa aktiviteter för att utveckla elevers matematiska förmågor. LÄS MER

  4. 4. Regression with Bayesian Confidence Propagating Neural Networks

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Raghav Rajendran Bongole; [2023]
    Nyckelord :Machine Learning; Neural Networks; Brain-like computing; Bayesian Confidence Propagating Neural Networks; Maskininlärning; neurala nätverk; hjärnliknande datorer; Bayesian Förtroendespridande neurala nätverk;

    Sammanfattning : Bayesian Confidence Propagating Neural Networks (BCPNNs) are biologically inspired artificial neural networks. These networks have been modeled to account for brain-like aspects such as modular architecture, divisive normalization, sparse connectivity, and Hebbian learning. LÄS MER

  5. 5. Hur multimodal matematikundervisning påverkar elevers motivation och inlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ronja Lissvall; Julia Gren Ekvall; [2023]
    Nyckelord :digitala material; understanding; learning; motivation; multimodal; manipulatives; concret material; digitala material; förståelse; inlärning; motivation; multimodal; konkret material; matematikundervisning; traditionell matematikundervisning;

    Sammanfattning : Elevers motivation och lust att lära är en stor framgångsfaktor för hur de lyckas med matematiken. Vi vill därför undersöka hur en multimodal matematikundervisning kan påverka elevers motivation och inlärning. LÄS MER