Sökning: "systematisk litteraturstudie i matematik"

Visar resultat 16 - 20 av 213 uppsatser innehållade orden systematisk litteraturstudie i matematik.

  1. 16. Elevers utmaningar vid problemlösning utifrån Polyas lösningsstrategier : En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Strid Ellinor; [2023]
    Nyckelord :matematikdidaktik; problemlösning; Polya; utmaningar;

    Sammanfattning : Det finns ett stort behov i Sverige att satsa på matematik i skolan, det visar både PISA och TIMSS-undersökningar. Nationella proven visar även att många elever presterar sämre på uppgifter som bearbetar problemlösningsförmågan. LÄS MER

  2. 17. Hur kan undervisning med fokus på problemlösning påverka elevers motivation i matematik? : En systematisk litteraturstudie om problemlösning i förhållande till elevers motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Lundell; [2023]
    Nyckelord :Matematikundervisning; motivation; problemlösning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att flera elever i högstadiet känner lågt intresse för ämnet matematik, vilket vidare påverkar deras motivation att nå undervisningens mål. Samtidigt visar forskning att matematikundervisningen ger elever begränsade möjligheter att arbeta med problemlösning. LÄS MER

  3. 18. Det är dags att bråka! : En litteraturstudie om metoder för undervisning om tal i bråkform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Petra Holmlund Palmquist; Luciana Demander; [2023]
    Nyckelord :Bråk; bråkundervisning; litteraturstudie; matematik; metoder; representationer; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka metoder som lärare och speciallärare kan använda för att undervisa om tal i bråkform. Den frågeställning som ligger till grund för studien är att finna metoder som kan främja elevers förståelse och motivation att lära sig om tal i bråkform i framförallt årskurs 4–6. LÄS MER

  4. 19. Hur kan elever bli bättre på problemlösning? : En litteraturstudie om svårigheter elever möter när de löser rika problem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Vendela Nyrén; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Rika problem; Problemlösning; Svårigheter;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka vilka svårigheter elever i gymnasieåldern har när de löser rika problem. För att besvara syftet har en systematisk litteraturstudie utförts. Olika sökord har kombinerats till söksträngar, vilka har använts inom databasen UniSearch för att finna relevanta vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  5. 20. Effekterna av att använda digitala lärresurser : En systematisk litteraturstudie om digitala lärresursers påverkan på matematikinlärningen för elever med inlärningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Ellen Larsson; Anna Jakobsson; Sara Radefält; [2023]
    Nyckelord :Matematik; digitala lärresurser; inlärningssvårigheter;

    Sammanfattning : There has previously been research into teaching methods that contribute and help students with learning difficulties in their mathematics learning. On the other hand, research on whether digital teacher resources contribute to and influence the mathematics learning of students with learning difficulties is limited. LÄS MER