Sökning: "systematisk litteraturstudie linköpings universitet"
Visar resultat 21 - 25 av 98 uppsatser innehållade orden systematisk litteraturstudie linköpings universitet.
21. Närståendes upplevelser vid palliativ vård i livets slutskede. : Vad är viktigt på riktigt?
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård; Linköpings universitet/Medicinska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Den palliativa vården innefattar att främja den hälsorelaterade livskvaliteten för patienten samt att stötta de närstående. Syfte: Att beskriva vad närstående upplever är viktigt vid palliativ vård i livetsslutskede. Metod: En kvalitativ litteraturstudie med en systematisk ansats. LÄS MER
22. Sjuksköterskors och distriktssköterskors erfarenheter av omvårdnad i primärvården vid psykisk ohälsa : en systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård; Linköpings universitet/Medicinska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett folkhälsoproblem i Sverige och övriga världen. Bedömning och behandling av psykisk ohälsa utförs inom primärvården i hög grad. Distriktssköterskan har ett särskilt ansvar för att leda och utveckla omvårdnaden i primärvården, där personcentrerad vård och samverkan i team är viktiga arbetssätt. LÄS MER
23. Se bortom min sjukdom och låt mig bli hörd : En systematisk litteraturstudie om barns och unga vuxnas upplevelser av att vårdas för anorexi
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vårdSammanfattning : Bakgrund: Anorexia nervosa är en allvarlig ätstörning som orsakar lidande för såväl patienten som dennes familj. Det är den psykiatriska sjukdom som har den högsta dödligheten. Flera försök har gjorts att beskriva orsaker och effektiva behandlingsmetoder. LÄS MER
24. Analogiskt resonemang och självgenererade analogier : Ett tveeggat svärd inom naturvetenskaplig undervisning
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Analogical reasoning is a key component in our ability to learn and drawn conclusions about novel concepts and phenomena based on the knowledge we have about structurally similar but well-known entities. Analogical reasoning is frequently used within science education thanks to its explanatory possibilities regarding abstract and incomprehensible concepts and phenomena. LÄS MER
25. Kontroversiella klassrum : En systematisk litteraturstudie av kontroversiella frågor i historieundervisningen
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Controversial issues are inevitable in today’s history classrooms and, therefore, history teachers must be able to handle them. Thus, this paper aims to provide knowledge about controversial issues in history teaching. LÄS MER