Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skräckens transformerande potential : En litteraturstudie om skräcklitteraturens didaktiska potential i ämnet svenska på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elina Wieser; [2023]
    Nyckelord :Affektivt läsande; litteraturdidaktik; svenska; skräcklitteratur; gymnasieskolan; transformativt lärande; värdegrund;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att granska kvalitativ forskning om användandet av skräckgenren i litteraturundervisning i skolan och presentera detta på ett överblickbart vis. Forskning inom ämnet skräcklitteraturstudier på svenska är begränsad och det finns därför lite material för lärare på gymnasienivå att utgå eller hämta stöd från, när det gäller specifikt skräck. LÄS MER

  2. 2. Hur upplever sjuksköterskor förberedelser av barn inför vård och behandling? - Systematisk litteraturöversikt och metasyntes

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sara Berhane; Fredrik Molander; [2023]
    Nyckelord :Sjuksköterskor; barn; förberedelser; procedurer; upplevelser; metasyntes; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Abstrakt. Bakgrund: Sjuksköterskor möter barn med varierande bakgrunder, hemsituationer och med funktionsnedsättningar. Sjuksköterskan bör därför ha kunskap om barnets utveckling samt hälsa och ohälsa. Barnkompetens behövs för att möta barnens behov, vilket ger barnet tillit och förtroende för vårdpersonalen. LÄS MER

  3. 3. Intensivvårdssjuksköterskors upplevelser av vård i livets slutskede - En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Julia Ifverson; Madelaine Lindell; [2022]
    Nyckelord :Intensivvård; Intensivvårdssjuksköterskor; Upplevelser; Vård i livets slutskede; Litteraturstudie; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vård i livets slutskede är en relativt vanligt förekommande arbetsuppgift på en intensivvårdsavdelning. Då patienten befinner sig i livets slutskede behöver intensivvårdssjuksköterskor byta fokus, från livräddande- till palliativ vård. De ställs då inför en arbetsuppgift som är förknippad med många etiska utmaningar. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors upplevelser av att smärtbedöma icke-verbala barn. En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jazmin Voigth Vallejos; Nathalie Wozniak; [2022]
    Nyckelord :Icke-verbala barn; Lidande; Sjuksköterskor; Smärtbedömning; Upplevelser.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Smärta är fortfarande ett vanligt och viktigt problem hos barn inneliggande på sjukhus. Obehandlad smärta kan leda till kortvariga och långvariga psykologiska och fysiologiska konsekvenser för denna grupp. Icke-verbala barn har inte förmåga att verbalt kunna beskriva sina upplevelser och anses därför vara speciellt utsatta för smärta. LÄS MER

  5. 5. När amningen blir turbulent : Kvinnors erfarenheter av amningssvårigheter

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Ebba Edfast; Sara Söderberg; [2022]
    Nyckelord :Breastfeeding difficulties; women; experiences; pain; confidence; support; expectations; Amningssvårigheter; kvinnor; erfarenheter; smärta; självförtroende; stöd; förväntningar;

    Sammanfattning : Bakgrund: WHO har tagit fram internationella riktlinjer för att främja amning relaterat till amningens hälsofördelar för både kvinna och barn. Trots detta minskar amning både internationellt och i Sverige. Både fysiska och psykiska svårigheter kan ha negativ inverkan på det fortsatta amningsutfallet. LÄS MER