Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Perspektiv på flerspråkighet : – En studie om läsbarhet för flerspråkiga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Amanda Arvidsson; Sofie Wallin; [2022]
    Nyckelord :Läsbarhet; läromedel; flerspråkighet; systematisk funktionell grammatik; funktionell analys; Mysterier på äppelstigen; Magiska kulan;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi genom en komparativ kvalitativ metod granskat läromedel som utformats för läsinlärning och är publicerade med ett spann på nio år. Materialet avser böckerna Mysterier på äppelstigen (2020) och Den magiska kulan (2011). LÄS MER

  2. 2. Kan jag tjänstgöra om jag har barn? : En multimodal studie om hur Försvarsmaktens jämställdhetssatsning år 2015–2018 kom till uttryck i reklamkampanjer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Matilda Hofling; [2021]
    Nyckelord :Försvarsmakten; equality; advertising; stereotypes; multimodality; sociosemiotics; systemic functional grammar; linguistics; communication.; Försvarsmakten; jämställdhet; reklam; stereotyper; multimodalitet; sociosemiotik; systematisk-funktionell grammatik; lingvistik; kommunikation.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur myndigheten Försvarsmaktens jämställdhetssatsning mellan åren 2015 och 2018 visuellt och språkligt kom till uttryck i två reklamkampanjer som lanserades under samma tidsperiod. Studien vill även ge ökad förståelse för hur bild och text samspelar i reklam som ämnar bidra till ökad jämställdhet. LÄS MER

  3. 3. Teaching English grammar : A study of approaches to formal grammar instruction in the subject English in Swedish upper secondary school

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Maureen Lugoloobi-Nalunga; [2017]
    Nyckelord :Grammar instruction; grammar learning; grammar acquisition; language development; second language; foreign language; EFL ESL; Second Language Acquisition; SLA.; Grammatikundervisning; grammatikinlärning; språkinlärning; språkutveckling; andraspråk; främmande språk; andraspråksinlärning.;

    Sammanfattning : The main aim of the present study was to identify examples of practical grammar instruction methods in an EFL/ESL classroom in Swedish upper secondary school. Data was collected through classroom observations and interviews. LÄS MER