Sökning: "systematiska litteraturstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 783 uppsatser innehållade orden systematiska litteraturstudie.

  1. 1. Response to intervention (RTI) i grundskolan. En systematisk litteraturstudie kring förutsättningar och hinder för implementering i motsvarande svenskt lågstadiet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Sundström; [2024-02-20]
    Nyckelord :grundskola; stödinsatser; RTI; Implementering; specialpedagog;

    Sammanfattning : Särskilt stöd sätts fortfarande in för sent i Sveriges grundskolor och mycket tyder på att skolor har svårt att hitta fungerande rutiner för detta arbete. Response to intervention är ett ramverk för stödinsatser som utarbetats i USA för att säkerställa tidig identifiering och stöd för elever som riskerar svårigheter i sin kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Patienter med obesitas upplevelser vid möten med vårdpersonal : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Milla Norgren Bengtsson; Hanna Trulsson; [2024]
    Nyckelord :Kvalitativ studie; Obesitas; Patienter; Upplevelser; Vårdmöte;

    Sammanfattning : Bakgrund: Obesitas har i modern tid blivit en av världens största epidemier, där allt fler blir drabbade. Tillståndet kan leda till såväl somatiska som psykiatriska sjukdomstillstånd. Internationellt lever idag cirka 650 miljoner människor med obesitas. Behandlingsmetoder i Sverige syftar till både kortsiktig och långsiktig hälsa. LÄS MER

  3. 3. Svensklärarens och skolbibliotekariens möjligheter till samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Holgersson; Johan Karlsson-Törndahl; [2024]
    Nyckelord :Skolbibliotek; Skolbibliotekarie; Svensklärare; Samarbete; Läsfrämjande insatser; Grundskolans 7–9;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att med hjälp av tidigare forskning synliggöra det samarbete som förekommit historiskt mellan svensklärare och skolbibliotekarie. I syftet ingick också att undersöka hur svenskläraren använder skolbibliotekarien som en pedagogisk resurs i områden som rör medie- och informationskunnighet, läsförståelse och vid läsfrämjande insatser. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik i matematikundervisningen : Matematik i naturen: att berika matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mirlinda Balaj Gubetini; Stina Nilsson; Vesa Zeqiraj; [2024]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematikundervisning; utomhusundervisning; utomhuslärande; undervisningsformer.;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att utforska och sammanställa den aktuella forskningen som belyser utomhuspedagogikens betydelse för elevers lärande i matematik. Detta genom att undersöka påverkan av utomhuspedagogik på elevernas prestationer samt vad utomhuspedagogik har för effekter på elevers utveckling i ämnet matematik. LÄS MER

  5. 5. Dramapedagogik – potential, hinder och läroplansvisioner : En systematisk litteraturstudie om användandet av dramapedagogik i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Yman; Ida Wihlborg; Catharina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Drama in education; educational drama; process drama; primary education; elementary education; core values; subject knowledge; Dramapedagogik; pedagogiskt drama; processdrama; grundskola; värdegrund; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad nationell och internationell forskning från de senaste två decennierna har att säga om dramapedagogik. Därtill har studien för avsikt att undersöka vad som kan uppnås genom att använda dramapedagogik i undervisningen och hur det påverkar elevernas utveckling. LÄS MER