Sökning: "systematiskt kvalitetsarbete specialpedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden systematiskt kvalitetsarbete specialpedagog.

  1. 1. Vad innebär egentligen en likvärdig utbildning i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Holmberg; Izabella Fernkvist; [2024-02-29]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; Förskola; Systematiskt kvalitetsarbete; Inkludering; Relationer; Resurser; Särskilt stöd; Läroplan; Skollagen; Uppfattningar; Lokala styrningskedja; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna studie har i syfte att undersöka fenomenet likvärdig utbildning och vad sex olika aktörer inom förskolans lokala styrningskedja har för uppfattningar om dess innebörd och hur det förverkligas i praktiken samt vilka faktorer som anses viktiga. Alla aktörer i den lokala styrningskedjan har en stor påverkan på förskolan och därmed vill vår studie ta reda på hur dessa samarbetar och hur de arbetar för att uppnå en likvärdig utbildning inom en och samma kommun. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogers analys av lärmiljöer : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annette Åhman; Maria Tänglander; [2023]
    Nyckelord :analys; insatser; lärmiljö; läroplansteori; ramfaktorteori; specialpedagog; systematiskt kvalitetsarbete; uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur några specialpedagoger, inom grundskolan F-6, beskrev hur analyser av lärmiljöer genomfördes och på vilket sätt insatserna utformades utifrån analysens resultat i syfte att främja elevers lärande och utveckling. Utifrån syftet valdes en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer då författarna ville få kunskap om specialpedagogernas beskrivningar om analys av lärmiljöer. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogens roll i det systematiska kvalitetsarbetet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Caroline Zettergren; Emma Friman; [2023]
    Nyckelord :Förstelärare; professionsteori; rektorer; specialpedagogens roll; systematiskt kvalitetsarbete.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Friman, Emma & Zettergren, Caroline (2023). Specialpedagogens roll i det systematiska kvalitetsarbetet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogen i förskoleutvecklande systematiskt kvalitetsarbete : En analys av rektorers gestaltningar av specialpedagogens roll

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jenny Florén; Alexandra Harrysson; [2023]
    Nyckelord :Dramaturgiskt perspektiv; förskola; gestaltning; organisationskultur; rektor; specialpedagog; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från förskolan vilken saknar tradition när det gäller att ha tillgång till specialpedagog. Frånvaron av professionen i såväl skollag som läroplan får konsekvensen att det blir den omgivande kontexten som påverkar konstruktionen av den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogens roll i arbetet med stödinsatser : En studie i tre teman: stödinsatser, specialpedagogens roll samt främjande och förebyggande insatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carin Ahrén; Martin Löfgren; [2021]
    Nyckelord :Student support; Special Education Coordination; supplemental support; support; promotion and prevention; system theory; relational perspective; categorical perspective; dilemma perspective; Stödinsats; specialpedagog; ledning och stimulans; extra anpassning; särskilt stöd; främjande och förebyggande arbete; systemteori; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) slår fast att elever som riskerar att inte nå målen ska ges den ledning och stimulans som behövs för att utvecklas i riktning mot målen. Studiens syfte är att beskriva specialpedagogens roll i arbetet med stödinsatser för de elever som riskerar att inte nå målen. LÄS MER