Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Gårdsförsäljning i Sverige - En undersökning av gårdsförsäljning i förhållande till EU-rätten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Att gårdsförsäljning av alkoholdrycker ska bli en verklighet i Sverige är något som många vill se. För att gårdsförsäljningen ska kunna existera vid sidan om det svenska alkoholmonopolet krävs att den är förenlig med rådande EU-rätt. LÄS MER
2. Assist till privatimport av vin - Behöver tillhandagåendeförbudet skrivas om?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Privatimport av alkohol utgör en bråkdel av alkoholkonsumtionen i Sverige. Uppsatsen lyfter svårigheten i att främja och underlätta privatimport då Systembolaget har ett monopol på att assistera kunder till privatimport. LÄS MER
3. Småskaliga vinimportörer under kris : En studie om Systembolagets betydelse för småskaliga vinimportörers hantering av coronapandemin
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken betydelse Systembolagets har haft för fem småskaliga vinimportörer i Sverige under coronapandemin. Studien ville även undersöka hur coronapandemin påverkat vinimportörernas försäljning samt vilka lärdomar vinimportörerna tar med sig av coronapandemin i sitt framtida arbete. LÄS MER
4. Alcohol Monopoly in Sweden and Wine Properties That Drive the Wine Sales
Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : This research study in applied mathematical statistics, and industrial engineering and management aims to determine the wine properties that drive the wine sales in Sweden, while also examining how the monopoly in Sweden affects the alcohol sales and demand. Data were collected from Systembolaget, which is the only alcohol retail store chain in Sweden. LÄS MER
5. "Köp inte! Det är inte öl, det är vatten" : En multimodal kritisk diskursanalys av Systembolagets marknadskommunikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : This study analyses the marketing communication of Systembolaget. The material is the organization's last three tv-commercials. The aim of the study is to problematize the marketing communication of Systembolaget since it is a non-profit organization owned by the government. LÄS MER