Sökning: "systembolaget monopol"
Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden systembolaget monopol.
16. Vad påverkar antalet offerter hos Systembolaget? - en studie av en reglerad inköpsprocess
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Sveriges vinmarknad skiljer sig från de flesta andra i världen. Försäljningen av alkohol styrs av ett statligt ägt monopol och dess leverantörer ställs inför tuff konkurrens om att få erbjuda sin produkt på den svenska marknaden. LÄS MER
17. "Inga kylda drycker" : en fallstudie av Systembolagets externa kommunikation
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att analysera Systembolagets externa kommunikation och argument för monopolet. Frågeställningarna som legat till grund för uppsatsen har varit flera, två övergripande som diskuteras i diskussionen och tre frågor som besvaras i analysdelen. LÄS MER
18. Att kommunicera en organisations värderingar och egenskaper : - En studie av Systembolagets organisationsidentitet
Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och ITSammanfattning : Ett varumärke är av stor vikt för en organisation eller ett företag. En viktig del av varumärket är organisationsidentiteten. Den påverkar anställda och genom dem organisationens kunder. Det här gör att organisationsidentiteten är ett centralt verktyg för organisationsledningen i arbetet med att stärka ett varumärke. LÄS MER
19. Systembolaget - är det samhällsekonomiskt lönsamt?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats är en cost-benefit analys av Systembolaget som detaljhandelsmonopol, som också inkluderar alkoholskatterna. Dagens situation är den att Systembolaget har detaljhandelsmonopol på starköl, vin och spritdrycker, öl säljs i vanliga livsmedelsbutiker. LÄS MER
20. Reglera Mera
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen undersöker alkoholens pris- och inkomstelasticiteter i Sverige, för att på så vis undersöka om det svenska alkoholmonopolet genom Systembolaget ger den eftersökta effekt på alkoholkonsumtionen i landet, dvs konsumtionsminskning genom prisreglering. För att renodla elasticiteterna så mycket som möjligt studeras i första hand Jämtlands, Västerbottens och Västernorrlands län, detta då Systembolagets ställning på marknaden är som starkast där då inga andra förskaffningsmöjligheter som t ex egenimport eller köp av smuggelsprit existerar i någon större utsträckning i de länen. LÄS MER