Sökning: "systembolaget retorik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden systembolaget retorik.

  1. 1. systembolagets bipolaritet - en analys av ansvarsförmedlande genom storytelling i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stephanie Carlsson; Arsha Josefsson; Madeleine Persson; [2022]
    Nyckelord :marknadsföring; storytelling; ansvar; alkohol; systembolaget; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur Systembolaget förmedlar ansvar i sin marknadsföring utifrån ett storytellingperspektiv. En genomgående behandling av Systembolagets eget bild- och filmarkiv har genomförts där ett urval som fokuserar på material i videoformat sedan gjorts. LÄS MER

  2. 2. Borde Bolaget Bättra Babblet? : En visuell retorikanalys av Systembolagets CSR-kommunikation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elmer Lopez Lidström; Emil Lönefelt; [2021]
    Nyckelord :CSR; Retorik; Systembolaget; Marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Företag engagerar sig allt mer i marknadsföring som belyser deras samhällsåtgärder, vilket går under benämningen Corporate social responsibility [CSR]. Ett företag som applicerar CSR i sin kommunikation är Systembolaget. Systembolaget är ett monopoliserat företag som på uppdrag av svenska staten säljer alkoholhaltiga drycker. LÄS MER

  3. 3. Ett glas vin med omtanke : Systembolagets kamp i den svenska alkoholkulturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Juhani Pihlajainen; Victor Fors-Jadin; [2018]
    Nyckelord :Systembolaget; Operation vin; alkoholkonsumtion; reklam; informationskampanj; kultur; alkoholkultur;

    Sammanfattning : Systembolagets externa kommunikation är någonting många i Sverige får ta del av. Deras uppdrag är unikt, då de har monopol på detaljhandeln av alkoholhaltiga drycker i Sverige samt ett uppdrag att sälja med ansvar, utan ett vinstintresse. LÄS MER

  4. 4. Alkoholen och det dubbla uppdraget : En visuell analys av Systembolagets ethos i två reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agnes Olander; [2017]
    Nyckelord :retorik; visuell analys; ethos; identifikation; Systembolaget;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka hur Systembolaget i två valda reklamfilmer söker etablera ethos. För att svara på detta har uppsatsen utgått ifrån en frågeställning som fokuserar på hur visuella budskap framställs samt huruvida identifikation tillämpas. LÄS MER

  5. 5. För Systembolaget - I tiden. : En studie om den visuella marknadsföringen under åren 2004-2013

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Karoline Esbjörnsson; Kristian Lafta; [2017]
    Nyckelord :Systembolaget; alkoholdebatten; alkoholpolitik; marknadsföring; propaganda;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att jämföra budskapet i tio stycken av Systembolagets temaaffischer med respektive års rådande alkoholdebatt. I studien kommer det behandlas hur alkoholdebatten utvecklats under år 2004 till och med år 2013 samt om Systembolagets temaaffischer har förändrats med rådande års alkoholdebatt. LÄS MER