Sökning: "systembolagets marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden systembolagets marknadsföring.

  1. 1. systembolagets bipolaritet - en analys av ansvarsförmedlande genom storytelling i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stephanie Carlsson; Arsha Josefsson; Madeleine Persson; [2022]
    Nyckelord :marknadsföring; storytelling; ansvar; alkohol; systembolaget; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur Systembolaget förmedlar ansvar i sin marknadsföring utifrån ett storytellingperspektiv. En genomgående behandling av Systembolagets eget bild- och filmarkiv har genomförts där ett urval som fokuserar på material i videoformat sedan gjorts. LÄS MER

  2. 2. Statens måttfulla omtanke -En retorisk textanalys av Systembolaget och Svenska Spels ansvarsretorik

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linnéa Fredriksson; Lovisa Strömberg; [2021]
    Nyckelord :CSR; Måttfullhet; Reklamfilm; Retorisk Textanalys; Svenska Spel; Systembolaget;

    Sammanfattning : Med hjälp av en retorisk textanalys syftar uppsatsen till att undersöka hur Systembolaget och Svenska Spels reklamfilmer kan förstås utifrån lagkravet om måttfullhet samt hur filmerna förhåller sig till Carrolls CSR-pyramid. Undersökningen grundar sig i att det idag har blivit allt vanligare för företag att kommunicera hur de tar ansvar gällande dess påverkan i samhället. LÄS MER

  3. 3. Borde Bolaget Bättra Babblet? : En visuell retorikanalys av Systembolagets CSR-kommunikation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elmer Lopez Lidström; Emil Lönefelt; [2021]
    Nyckelord :CSR; Retorik; Systembolaget; Marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Företag engagerar sig allt mer i marknadsföring som belyser deras samhällsåtgärder, vilket går under benämningen Corporate social responsibility [CSR]. Ett företag som applicerar CSR i sin kommunikation är Systembolaget. Systembolaget är ett monopoliserat företag som på uppdrag av svenska staten säljer alkoholhaltiga drycker. LÄS MER

  4. 4. Systembolagets kommunikation i reklamfilmer -En multimodal kritisk diskursanalys av Systembolagets reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Lindmark; [2019]
    Nyckelord :Kvalitativ forskning; multimodal kritisk diskursanalys; socialsemiotik; social marknadsföring; reklamfilmer; Systembolaget; samhällsuppdrag;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att granska vad Systembolaget förmedlar i sina reklamfilmer och hur det förmedlas. Genom en kvalitativ utgångspunkt, den multimodala kritiska diskursanalysen och semiotiska resurser urskiljs dolda budskap i reklamfilmerna. LÄS MER

  5. 5. "Ta hand om dig!" : En komparativ innehållsanalys av Svenska spels och Systembolagets marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Anton Lindh; Sixten Rosén; [2019]
    Nyckelord :Systembolaget; Svenska spel; semiotik; Social marknadsföring; alkohol; Spel om pengar.;

    Sammanfattning : This thesis aims to discuss the difference in marketing in video advertisements between the two Swedish state own companies Svenska Spel and Systembolaget. The reason for this is their recemblance in that they are both selling products that the same Swedish state is classifying as addicitve, alcohol and gambling. LÄS MER