Sökning: "systemisk-funktionell lingvistik"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden systemisk-funktionell lingvistik.
1. När patienter behöver läsa mellan raderna – en analys av mallar för kallelser i sjukvården
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I det här specialarbetet undersöks hur de kommunikativa syftena för kallelsebrev inom specialistvården vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg realiseras textuellt, innehållsmässigt och multimodalt i kallelsebreven och dess bilagor. Syftet är att med hjälp av textanalytiska metoder synliggöra hur det som patienterna måste begripa framgår i breven, och hur enkelt det är att som patient göra rätt i den komplexa proceduren som dessa kallelsebrev initierar: att inför ett läkarbesök också boka tid för provtagning, lämna prover och – för vissa patientgrupper – förbereda sig inför provtagningen genom att fasta eller förbereda prover hemma. LÄS MER
2. Bilden av det förflutna : En multimodal analys av några texter i en digital högstadielärobok i historia
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : I den här uppsatsen har fem multimodala texter i en digital historielärobok för grundskolans årskurs 7 – 9 undersökts. Syftet har varit att med teoretisk utgångspunkt i sociosemiotisk teori och systemisk funktionell lingvistik (SFL) utveckla kunskap om potentiella språkliga utmaningar för andraspråkselever i de multimodala texterna. LÄS MER
3. Livräddande kommunikation : En multimodal analys av relationsbyggande på Sjöräddningssällskapets Instagram.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur Sjöräddningssällskapet använder Instagram i relationsbyggande syfte. Inläggens bilder och respektive bildtext analyseras med grund i den systemisk-funktionella lingvistikens interpersonella metafunktion (Holmberg & Karlsson 2019, Björkvall 2019) och uppsatsen utgår från ett kritiskt diskursperspektiv (Fairclough, 1995). LÄS MER
4. Språkutveckling i den samhällsorienterande undervisningen med andraspråkselever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Målet i detta examensarbete är att studera språkutveckling genom att undersöka hur den sociokulturella lärandeteorin och språkteorin SFL är framträdande i lågstadielärares berättande om sin undervisning inom de samhällsorienterade ämnena med andraspråkselever. Dessutom har jag undersökt hur multimodala medier används i SO-undervisningen med andraspråkselever enligt lågstadielärares berättande. LÄS MER
5. Digitala verktyg i ett flerspråkigt klassrum : En kvalitativ studie om digitala verktygs inverkan på flerspråkiga elevers språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I och med samhällets växande mångfald samt digitaliseringen som bidragit med nya verktyg för lärande, behöver lärare se över hur digitala verktyg på olika sätt kan stödja elevers språkutveckling i skolan. Syftet med studien är att synliggöra lärares upplevelser kring digitala verktygs inverkan på flerspråkiga elevers språkutveckling. LÄS MER