Sökning: "systemiskt ledarskap"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden systemiskt ledarskap.

  1. 1. Utveckla ett engagerat ledarskap : En kvalitativ studie om vad som motiverar och engagerar till förändringsarbete inom offentlig sektor utifrån ett medarbetarperspektiv

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik; Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggande

    Författare :Maria Berglund; Anette Gladher; [2022]
    Nyckelord :motivation; commitment; employees; change management; public administration; motivation; engagemang; medarbetare; förändringsarbete; offentlig sektor;

    Sammanfattning : Offentlig sektor är en aktör som för att möta samhällsförändringarna behöver driva förändringsarbete för att klara de viktiga samhällsuppgifter som man ansvarar för. Medarbetarna är viktiga för att förändringsarbete ska komma till stånd. LÄS MER

  2. 2. Tillgänglighet i språkklassrummet : organisatoriskt stöd på skolnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nina Alsenfelt Pamp; Tina Webb; [2021]
    Nyckelord :Extra anpassningar; inlärningssvårigheter; moderna språk; organisatoriskt stöd; systemteori.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Alsenfelt Pamp, Nina & Webb, Tina (2021). Tillgänglighet i språkklassrummet - organisatoriskt stöd på skolnivå. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER

  3. 3. ”DET ÄR INTE BARA ATT FRÅGA HUR DET GÅR, UTAN OCKSÅ HUR MAN MÅR” - En kvalitativ intervjustudie om chefers förutsättningar för hälsofrämjande ledarskap inom svensk byggbransch

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Ida Björk; [2019-08-23]
    Nyckelord :arbetskultur; arbetsmiljö; byggbranschen; engagemang; hälsa; hälsofrämjande; hälsofrämjande ledarskap; socialt stöd;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att undersöka förutsättningar för att utöva ett hälsofrämjande ledarskap för chefer inom svensk byggbransch. Det valda företaget som representant för svensk byggbransch är ett av de större byggföretagen i Sverige och kommer benämnas som Byggföretaget. LÄS MER

  4. 4. ”Det är inte alltid så enkelt” Fyra elever med hörselnedsättning berättar om upplevelser av sin skolgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriella Jiménez; Sandra Ingemansson; [2018]
    Nyckelord :Auditiv miljö; elever; hörselnedsättning; livsberättelser; skolgång;

    Sammanfattning : AbstractJiménez, Gabriella och Ingemansson, Sandra (2018). ”Det är inte alltid så enkelt” Fyra elever med hörselnedsättning berättar om upplevelser av sin skolgång. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. "Vi gör en insats för framtidens värld" - effekter av en systemteoretisk modell för skolutveckling vid åtta skolenheter i en kommun

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Lundh; [2012-08-15]
    Nyckelord :systemteori; socialkonstruktionism; sociokultur; interaktionism; ledarskap; organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att identifiera framgångsfaktorer respektive hinder vid implementeringen av systemteoretiskt förhållningssätt ute i skolors verksamheter samt hur detta kommer till uttryck i det fortsatta arbetet med att utveckla skolorna. Specifika frågeställningar är: Hur pedagogernas nyvunna kunskap kommer till uttryck i kontakten med elever, kollegor och ledning samt vilka de bidragande orsakerna är till att enheterna lyckas / misslyckas i sina intentioner att följa skolutvecklingsmodellen? Vilka framgångsfaktorer och hinder vid implementeringen av systemteoretiska förhållningssätt framkommer? Teori: Studien har sin teoretiska utgångspunkt i den interaktionistiska och etnometodologiska skolan som tillsammans utgör socialkonstruktionismen. LÄS MER