Sökning: "systemperspektiv och lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden systemperspektiv och lärande.

  1. 1. Tillsammans för barnen : En kvalitativ studie av ett förbättringsarbete för ökad samverkan mellan sjukhusclowner och medarbetare i barn- och ungdomssjukvården

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för kvalitetsförbättring och ledarskap

    Författare :Mia Thun; [2022]
    Nyckelord :Interprofessional learning; improvement knowledge; improvement science; motivation; systems perspective; hospital clowns; child friendly care; Förbättringskunskap; Förbättringsvetenskap; Interprofessionellt lärande; Interprofessionellt arbete; motivation; systemperspektiv; drivkrafter; sjukhusclowner; clowner; barn- och ungdomsvård; systemteori; hälsa- och sjukvård; barnanpassad vård; barnkonvention;

    Sammanfattning : I Barn- och ungdomsklinikens strävan efter barnanpassad vård har behandlingssituationer framför allt identifierats som en utmaning, där det medicinska perspektivet ibland bedöms vara överordnat det barnrättsliga. Forskning och evidens visar att när sjukhusclowner och medarbetare samverkar i behandlingar och procedurer minskar barnens oro, stress och smärta och trygghet, delaktighet och självbestämmande ökar. LÄS MER

  2. 2. Det handlar om mycket mer än språkstörning : Språklig sårbarhet ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ann-Christine Ekholm; Ellen Boström; [2021]
    Nyckelord :Språklig sårbarhet; språklig förmåga; språkliga svårigheter; samverkan; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa speciallärares erfarenheter av hur språklig sårbarhet kan förstås och bemötas hos elever på lågstadiet. De frågeställningar som har studerats rör hur språklig sårbarhet kan förstås hos elever, framgångsrika undervisningsmetoder samt specialpedagogiska insatser för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 3. "Från förvirrad till jätteförvirrad" : En studie med exempel på vad som kan hjälpa elever med diagnosen dyslexi att nå målen i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Christine Åsbacka Nääf; [2021]
    Nyckelord :extra anpassningar; dyslexi; fokusgruppsamtal; god undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få ta del av och få förståelse för hur fyra elever med diagnosen dyslexi i årskurs åtta och nio, deras vårdnadshavare, svensklärare, svenska som andraspråkslärare, speciallärare och specialpedagog uttrycker sin uppfattning om vad som behövs för att eleverna ska nå målen i svenskämnet. Specialpedagogiska perspektiv användes som teoretisk ram i studien. LÄS MER

  4. 4. Enhancing Innovation Through Asymmetric Partnerships : How a big corporation can improve its prerequisites for opportunistic adaptation

    Master-uppsats, KTH/Integrerad produktutveckling

    Författare :Rickard Croy; Anton Wieselblad; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Transportbranschen påverkas av accelererande teknologitrender i form av autonoma system, eldrivlinor och en fordonsflotta som är mer uppkopplad än någonsin. Allt detta, i kombination med de ökande kraven på gröna transporter och sofistikerade logistiksystem, innebär nya förutsättningar för att vara konkurrenskraftig i transportindustrin. LÄS MER

  5. 5. Lärares upplevelse av inkludering – av elever i behov av språkligt stöd i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marianne Ainalem; [2017]
    Nyckelord :En skola för alla; inkludering; delaktighet; språkligt stöd i undervisningen; sociokulturell teori; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : --Syfte och frågeställningar--Detta examensarbete syftar till att belysa lärares uppfattning om begreppet inkludering samt deras upplevelse och deras förutsättningar att arbeta med inkluderande undervisning med elever som är i behov av språkligt stöd i undervisningen.--Teoretisk förankring--Studiens teoretiska ansats utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv, vilken belyser betydelsen av samspel mellan lärare och elev. LÄS MER