Sökning: "systemteoretiska aspekter"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden systemteoretiska aspekter.

  1. 1. Från åtgärdande till främjande och förebyggande arbete : En fallstudie med fokus på specialpedagogens arbete genom EHM

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Aasa; [2024]
    Nyckelord :Elevhälsomöte EHM; främjande; förebyggande; salutogent förhållningssätt; tvärprofessionellt team;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Enligt tidigare forskning kan EHM ha en positiv inverkan på skolans främjande och förebyggande arbete. Det förväntande kunskapsbidraget med denna studie är därför att lyfta fram det specialpedagogiska bidraget i EHM samt vilka aspekter som är viktiga för ett framgångsrikt främjande och förebyggande arbete genom EHM. LÄS MER

  2. 2. Ett salutogent skifte? : En intervjustudie om hur elevhälsa tillämpas i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Malin Pallin; Mathilda Wasteby; [2021]
    Nyckelord :Elevhälsa; Salutogenes; Patogenes; Hälsofrämjande; Förebyggande; Skola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet är att undersöka och analysera hur elevhälsa tillämpas iskolan. Hur tolkar rektorer elevhälsouppdraget? Hur beskriver rektorerna att elevhälsoarbetesker i praktiken? Vilka problem och möjligheter ser rektorerna gällande elevhälsoarbete irelation till de olika professionerna på skolan? Metod: Studien utgår från en kvalitativ ansats. LÄS MER

  3. 3. I de visuella och de auditiva klassrumsmiljöerna på särskolor och grundskolor : En jämförande studie om lärarnas koncentrationsfrämjande metoder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carita Rönnholm; [2020]
    Nyckelord :ADHD; Auditiv miljö; Autismspektrumstörningar; Utvecklingsstörning; Visuell miljö;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att jämföra hur lärarna främjar elevernas koncentrationsförmågor och utreda eventuella uppkomna dilemman avseende tillämpningen, men även att undersöka vilka skillnader som uppstår i de auditiva och de visuella klassrumsmiljöerna på grundskolor respektive särskolor. Den tidigare forskningen, det systemteoretiska perspektivet och tio halvstrukturerade fenomenologiskt inriktade intervjuer till grund för denna genomförda studie. LÄS MER

  4. 4. I möte med utagerande barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ida Wiberg; Ida Olsson; [2013]
    Nyckelord :utagerande barn; barn; förskola; handlingsplan; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studie är inriktad på hur utagerande barn bemöts i förskolans verksamhet. Forskning visar att om pedagoger har svårt att hantera och stötta de utagerande barnen under de tidigare åren som i förskolan, så löper de en större risk att fortsätta med beteendeproblem i vuxen ålder. LÄS MER

  5. 5. Att kontinuerligt uppmärksamma attraktorer : En analys av interventioner för barn i behov av särskilt stöd med fokus på systemteoretiska aspekter och fenomen.

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tom Storfors; [2005]
    Nyckelord :specialpedagogik; intervention; systemteori; barn; ungdomar;

    Sammanfattning : Syfte Övergripande syfte i studien är att undersöka vad som är möjligt att tillämpa av systemteori i interventionsstudier för barn i behov av särskilt stöd samt vilka teoretiska och praktiska implikationer det kan få för interventioner för dessa barn.   Metod En ideal systemteoretisk intervention konstruerades, med hjälp av generell systemteori och dynamisk systemteori för att användas som ett verktyg för analys. LÄS MER