Sökning: "systemteoretiskt förhållningssätt gu"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden systemteoretiskt förhållningssätt gu.

  1. 1. KONSTEN ATT IMPLEMENTERA - En kvalitativ studie av en implementering av ett HR-projekt på Volvo Cars

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Mikaela Benjaminsson; [2015-12-01]
    Nyckelord :förändringsarbete; implementering; integrering; kommunikation; kunskapsspridning; projektarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa den problematik och komplexitet Volvo Cars står inför gällande implementering av HR-projekt för att kunna identifiera tillvägagångsättet i denna projektfas. Då implementering betraktas som en fas i ett projekt grundar studien med ett systemteoretiskt perspektiv för att skapa förståelse för helheten. LÄS MER

  2. 2. Varför specialpedagog i förskolan? En studie kring förskollärarnas syn på behovet av specialpedagog i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna-Lena Rundström; [2012-10-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på förskollärarnas syn på behov, användning och relevans av specialpedagogiska kunskaper och specialpedagoger i förskolan samt hur förskol-lärare tar tillvara på specialpedagogisk kunskap i nuet. • Under vilka former ges det specialpedagogiska stödet? • Hur ser förskollärarna på behovet av specialpedagogisk kunskap i förskolan? • På vilket sätt anser förskollärarna att den specialpedagogiska kunskapen tas tillvara på i förskolan? • Hur hanterar förskollärarna svårigheter som barn uppvisar. LÄS MER

  3. 3. "Vi gör en insats för framtidens värld" - effekter av en systemteoretisk modell för skolutveckling vid åtta skolenheter i en kommun

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Lundh; [2012-08-15]
    Nyckelord :systemteori; socialkonstruktionism; sociokultur; interaktionism; ledarskap; organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att identifiera framgångsfaktorer respektive hinder vid implementeringen av systemteoretiskt förhållningssätt ute i skolors verksamheter samt hur detta kommer till uttryck i det fortsatta arbetet med att utveckla skolorna. Specifika frågeställningar är: Hur pedagogernas nyvunna kunskap kommer till uttryck i kontakten med elever, kollegor och ledning samt vilka de bidragande orsakerna är till att enheterna lyckas / misslyckas i sina intentioner att följa skolutvecklingsmodellen? Vilka framgångsfaktorer och hinder vid implementeringen av systemteoretiska förhållningssätt framkommer? Teori: Studien har sin teoretiska utgångspunkt i den interaktionistiska och etnometodologiska skolan som tillsammans utgör socialkonstruktionismen. LÄS MER

  4. 4. Förstagångspsykos - vilken betydelse har familjesamtal i behandlingen?

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ann-Charlott (Lotta) Englund; [2009-04-14]
    Nyckelord :öppna dialoger; vårdtagare; psykiatri; förstagångspsykos; familjesamtal;

    Sammanfattning : Syftet med studien var främst att undersöka vilken betydelse familjesamtal har i behandlingen vid förstagångspsykos eller misstänkt förstagångspsykos. Dessutom var syftet att utvärdera hur personer med förstagångspsykos eller misstänkt förstagångspsykos och familj/närstående upplever mötet och behandlingen på öppenvårdsmottagning Björkängen (ÖVM B, en mottagning inom den specialiserade psykiatriska vården med inriktning mot psykossjukdomar) samt att undersöka om vårdtagare och familj upplever att de behandlingar/insatser som de har erbjudits och deltagit i, har gett något resultat. LÄS MER

  5. 5. I kommunikationens namn. En studie om systemteoretiskt förhållningssätt i förskolan.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Osterloh; Josefine Fors; Johanna Skoog; [2008]
    Nyckelord :förskola; kommunikation; systemteoretiskt; system; ;

    Sammanfattning : SyfteStudiens syfte och huvudfråga är att se på hur arbetet utifrån ett systemteoretiskt förhållningssätt kan se ut iförskolan och vilket stöd vi kan finna i styrdokumenten.MetodStudien har utförts med en kvalitativ metod med intervjuer som undersökningsform. LÄS MER