Sökning: "systemteori äldre"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden systemteori äldre.

  1. 1. En eftersatt vård för en utsatt grupp : En kvalitativ intervjustudie av professionellas upplevelser i arbetet med äldre som visar tecken på kognitiv svikt och alkoholmissbruk

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ivan Cavka; Jennie Fillman; [2024]
    Nyckelord :Elder individuals; dementia; cognitive impairment; alcohol misuse; social workers; nurses; qualitative content analysis; social ecological systematic theory; cooperation; evidence.; Äldre personer; demens; kognitiv svikt; alkoholmissbruk; socialarbetare; sjuksköterskor; kvalitativ innehållsanalys; socialekologisk systemteori; samverkan; evidens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur professionella som är verksamma inom socialtjänst, äldrevård och HVB-hem arbetar med individer som visar tecken på kognitiv svikt, demens och alkoholmissbruk. Datainsamlingsmetoden utgjordes av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Dyskalkyli, hur anpassar vi undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Forsberg; [2021]
    Nyckelord :Aritmetiska svårigheter; dyscalculia; dyskalkyli; matematikundervisning; taluppfattning.;

    Sammanfattning : Inom forskningen råder stor oenighet angående vad som orsakar dyskalkyli och det används olika benämningar på liknande företeelser. Studiens övergripande syfte är därför att utifrån aktuell forskning om dyskalkyli undersöka vilka resultat som kan urskiljas samt undersöka i vilken grad man kan använda dessa i den dagliga verksamheten. LÄS MER

  3. 3. ”Det är inte lätt att hitta nya kompisar när man blir äldre”. En kvalitativ studie av äldre träffpunktsbesökares upplevelser av verksamheten och vardagslivet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Daniel Berggren; Anna Allard; [2020-06-02]
    Nyckelord :personer över 65 år; träffpunktsverksamheter för äldre; KASAM; gemenskap; det goda åldrandet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom en kvalitativ metod, undersöka upplevelser av meningsfullhet och gemenskap hos besökare på två träffpunkter på Hisingen i Göteborgs stad vilka riktar sig mot äldre över 65 år. Studien undersökte också besökarnas upplevelser av vad träffpunkternas verksamhet tillförde dem i vardagslivet. LÄS MER

  4. 4. Biståndsbedömning för klienter med demenssjukdom : Biståndshandläggares erfarenheter och upplevelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Helena Wallin Håkansson; Fredrik Borg; [2020]
    Nyckelord :care managers; client integrity; dementia; ethical dilemmas; self-determination; biståndshandläggare; demens; etiska dilemman; integritet; självbestämmande;

    Sammanfattning : Title:          Assistance Assessment for Clients with Dementia Disease - The Perceptions and Experiences of Care Managers   Authors:    Fredrik Borg and Helena Wallin Håkansson   The study aimed to examine the experiences, difficulties and ethical positions of care managers in the assistance assessment of dementia clients. The study was based on the themes of self-determination and integrity, ethical approach, security and meaningful existence. LÄS MER

  5. 5. Skolpersonals syn på inkludering av barn med intellektuell funktionsnedsättning i olika skolformer. : En intervjustudie i tre svenska kommuner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Gunilla Lind Johansson; Maria Ljung Jonsson; Bettina Nordin; [2018]
    Nyckelord :förskola; grundskola; särskola; förutsättningar och hinder; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; systemteori; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att undersöka hur några yrkesroller inom förskola, grundskola och särskola såg på inkludering av barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning i ordinarie verksamhet. Förskolan ska bereda plats för alla barn, sedan erbjuds grundskolan eller särskolan som två parallella skolformer. LÄS MER