Sökning: "systemteori funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden systemteori funktionshinder.

  1. 1. Att samverka kring barn med komplexa behov i en specialiserad socialtjänst : En kvalitativ studie om socialarbetares uppfattning av det professionella samarbetet kring barn med behov av samordnade insatser.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Mathina Almström; Jarif Hossain; [2019]
    Nyckelord :Social worker; collaboration; children; complex needs; social service; Socialarbetare; samverkan; barn; komplexa behov; Socialtjänst;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur socialarbetare på Socialtjänsten upplever att samverkan mellan enheterna; Barn- och ungdomsenheten samt Enheten för funktionshinder fungerar i praktiken samt hur de ser på eventuella utmaningar med att utreda barn med komplexa behov. Studien byggde på kvalitativa semistrukturerade intervjuer och resultatet har analyserats utifrån organisationsteori och systemteori. LÄS MER

  2. 2. Design for all - ett perspektiv på inkluderingsbegreppet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pia Dunér; [2014]
    Nyckelord :Design for all; Disability studies; Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktDunér, Pia (2014) ”Design for all” – ett perspektiv på inkluderingsbegreppet (“Design for all” - A perspective on the concept of inclusion) Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskolaProblemområdeBegreppet ”Design for all” kommer från forskningsfältet ”disability studies” och bygger på en förändring i synsättet hos de som arbetar med personer i behov av särskilt stöd, för att dessa personer ska ses som subjekt med rättigheter och möjlighet till delaktighet, och inte som objekt. Teorin fokuserar inte bara på individer med funktionshinder utan involverar alla individer som är i svårigheter utifrån exempelvis etnicitet, social klass och kön. LÄS MER

  3. 3. Tre kvinnors berättelser om sin uppväxt - en narrativ studie om ADHD

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Schumachers; Lisa Schumacher; [2014]
    Nyckelord :ADHD; barn i behov av särskilt stöd; narrativ; pedagogiskt bemötande; specialpedagogik; systemteori;

    Sammanfattning : AbstractSchumacher, Lisa (2014) Tre kvinnors berättelser om sin uppväxt - en narrativ studie om ADHD (Three women’s stories about their early life – a narrative study about ADHD) Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola.ProblemområdeStudien tar avstamp i att det i skolor och förskolor finns många barn i behov av särskilt stöd, exempelvis med ADHD-diagnos. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers förutsättningar för att skapa delaktighet i skolan för elever med funktionshinder : C-uppsats inom specialpedagogiskt område

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Anette Anderstedt; Mona Hiréd-Tedsjö; [2008]
    Nyckelord :Delaktighet; funktionshinder; kamratkultur; systemteori; ICF; språk som;

    Sammanfattning : Delaktighet anser vi är ett viktigt begrepp för att kunna skapa bra förutsättningar för jämlikhet och inflytande för elever med funktionshinder inom skolan. Hur delaktighet kan skapas för dessa elever påverkas av samspelet med andra och av miljön i omgivningen. LÄS MER

  5. 5. Hur upplever elever med Asperger syndrom sin grundskoletid?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lotta Olsson; Ing-Marie Månsson; Annika Westin; [2007-06-01]
    Nyckelord :Asperger syndrom; Samspel; Skola; Upplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skildra hur elever med Asperger syndrom har upplevt sin tid i grundskolan. Vi vill ta reda på om de upplever att de fått tillräckligt med stöd och hjälp i skolan och om hur de upplevt relationerna till professionella och andra elever. LÄS MER