Sökning: "systemutvecklare"
Visar resultat 1 - 5 av 134 uppsatser innehållade ordet systemutvecklare.
1. GENERATIVA AI-MODELLER INOM SYSTEMUTVECKLING En explorativ studie över seniora systemutvecklares erfarenheter av Copilot
Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Det har länge diskuterats och utforskats gällande digitala hjälpmedel för systemut-veckling. Idag finns det en mängd verktyg för att underlätta programmering. Artifi-ciell intelligens spelar en allt större roll inom systemutveckling, och ett exempel på detta är verktyget Copilot. LÄS MER
2. Mikrotjänstarkitektur: Systemutvecklares erfarenheter och framgångsfaktorer
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknikSammanfattning : En växande trend inom informationssystem är användningen av mikrotjänster som arkitekturstil för att bygga och underhålla system. Tidigare forskning har visat på fördelar som modularitet, skalbarhet samt möjlighet till snabb driftsättning av kodförändringar. Men tillsammans med välkända fördelar kommer även utmaningar. LÄS MER
3. Bottar inom systemutveckling : Systemutvecklares inställning till att använda bottar somstödjande verktyg under systemutvecklingsprocessen
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Systems development is a complex process that places highdemand on those who perform it. A system developer isexpected to manage and carry out several complicated tasks,which often run simultaneously. LÄS MER
4. Third-party risks in industrial control systems: : A case study in the wind power sector
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : This report investigates third-party risk for SCADA systems, using Swedish wind power as an empirical case study. Supervisory, Control, and Data Acquisition (SCADA) systems are used in the wind power industry to monitor and control the operational process. The paper also proposed potential strategies for reducing third-party risks and exposures. LÄS MER
5. Spelifierade plattformar i undervisning : En kvalitativ studie av högstadielärares behov och önskemål
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Gamification is about using game elements in non-game contexts.This study examines what teachers want from gamified learningplatforms in order for it to work in their teaching. The aim is tocreate knowledge about teachers' needs for these platforms sothat system developers can design these systems based on theteachers' needs. LÄS MER