Sökning: "tänka-högt protokoll"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden tänka-högt protokoll.

  1. 1. Vilken riktning ska vi ta? : Användarupplevelse av vertikal skrollning i horisontella webbgränssnitt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Isak Gerre; Matilda Einarsson; [2024]
    Nyckelord :Horizontal scroll; Scrolling mechanism; Interaction technique; Attitude; Usability; User Experience; Horisontell skrollning; Skrollningsmekanism; Interaktionsteknik; Attityd; Användbarhet; Användarupplevelse;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker användarpreferenser och utmaningar kopplade till horisontella gränssnitt som använder vertikala skrollningsmekanismer på webbplatser. I det snabbt föränderliga digitala landskapet ökar förekomsten av horisontella gränssnitt, särskilt på webbplatser som använder horisontella layouter samtidigt som de behåller traditionella vertikala skrollningsmekanismer. LÄS MER

  2. 2. Det perifera seendets betydelse bland gångtrafikanter i naturlig miljö

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Anton Björnqvist; [2019]
    Nyckelord :Periphery; Peripheral vision; Indirect vision; Pedestrians; Natural setting; Action cameras; Head movements; Periferi; Perifert seende; Perifera synfältet; Gångtrafikanter; Gående; Naturlig miljö; Actionkameror; Huvudrörelser;

    Sammanfattning : The importance, and the role, of peripheral vision amongst pedestrians, is an area which for a long time has remained unexplored. Previous studies regarding peripheral vision and pedestrians have mostly studied the characteristics of peripheral vision, the general visual behaviours amongst pedestrians and whether people affected by a natural loss of peripheral vision fixate on different objects compared to those with normal vision. LÄS MER

  3. 3. Användarbarhetsproblem i ett lärospel för barn i årskurs 4 : En användarstudie för problemidentifiering av ett digitalt läromedel i en skolmiljö

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Julia Skönvall; [2018]
    Nyckelord :usability; usability design; usability testing; game design; educational game; användartestning; användarvänlighet; UX-design;

    Sammanfattning : En produkt är användbar när användaren kan göra precis som den vill utan att tveka, stöta på problem eller att användaren ska behöva ifrågasätta produkten. Användaren ska uppnå sitt mål om en produkt är användbar (Rubin & Chisnell, 2008). LÄS MER

  4. 4. Guiding the User : Redesign and Usability Improvement of a Student Thesis Publication Form

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Johanna Ledin; [2017]
    Nyckelord :Usability; form design; qualitative methods; quantitative methods; DiVA; Digitala Vetenskapliga Arkivet; Användbarhet; formulärsdesign; kvalitativa metoder; kvantitativa metoder; DiVA; Digitala Vetenskapliga Arkivet.;

    Sammanfattning : Students struggle with publishing and uploading their thesis in DiVA - the Swedish digital archive for academic papers (Digitala Vetenskapliga Arkivet). In a mixed methods usability test of the publication form with 7 users, it was shown that the overall usability was low. LÄS MER

  5. 5. Investing in Celebrities: A Study of the Use of Profiles as Representations of Investment Securities

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Pruek Laochaiyapruek; [2017]
    Nyckelord :finance; online investment; behaviour; profiles; usability evaluation; heuristic evaluation; user testing; think aloud; interview; user experience;

    Sammanfattning : Walter is a new Swedish investment service website that uses famous people to represent investment securities. It differs from other websites that typically do not use human as investment options. LÄS MER