Sökning: "tävlingsinriktat lärande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden tävlingsinriktat lärande.

  1. 1. Elevers tankar om bollspel i ämnet idrott och hälsa : En intervjustudie av elever i årskurs 6 om bollspel

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hans Meyer Diaz; [2018]
    Nyckelord :Bollspel; tävling; lek;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka tankar elever i årskurs 6 har om bollspel i ämnet Idrott och hälsa. Hur beskriver elever bollspel i ämnet idrott och hälsa? Vad anser elever att bollspel i ämnet idrott och hälsa har för effekt på deras utveckling och lärande? Hur tror eleverna att styrdokumenten påverkar användningen av bollspel i ämnets undervisning? Metod Fyra pojkar och fyra flickor från en kommunal skola från årskurs 6 deltog i studien. LÄS MER

  2. 2. Ungdomars motivation till att arbeta mot godkända betyg : En studie om elevers upplevelser av skolans utlärningsmetoder och betydelsen av socialt stöd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Södergren Ericsson; [2017]
    Nyckelord :Nyckelord: motivation; skola; ungdomar; socialt stöd; kooperativt lärande; individualistiskt lärande; tävlingsinriktat lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som motiverar elever att arbeta mot godkända betyg samt vilka skillnader det finns i elevernas upplevelser av motivation på Kunskapsskolan respektive kommunala skolor i en storstad i Sverige. En kvantitativ metod har använts, där pappersenkäter delats ut till elever på respektive skola. LÄS MER

  3. 3. Friluftsliv, roligt och relevant? : en kvalitativ studie om idrottslärarstudenters upplevelser av friluftsliv på Gymnastik- och idrottshögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Daniel Lystad; Patrik Svensson; [2010]
    Nyckelord :friluftsliv; idrottslärarstudenter; GIH; idrottslärarprogrammet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med vår studie är att undersöka hur idrottslärarstudenterna upplever friluftslivsundervisningen på lärarprogrammet på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH). Frågeställningarna som användes var: Vad är friluftsliv för studenterna och vilka centrala områden i friluftsliv är det viktigt att ha kunskap om? Hur har friluftsundervisningen påverkat studenternas intresse för friluftsliv? Vad har studenterna lärt sig av friluftslivsundervisningen och vilka synpunkter har de på undervisningen? På vilket sätt är utbildningen i friluftsliv relevant för den kommande yrkesrollen? Metod Studien har en kvalitativ ansats och bygger på en intervjustudie av fyra studenter som läser sista terminen på lärarprogrammet på GIH. LÄS MER