Sökning: "tåg miljö"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden tåg miljö.
1. Optimization of comfort-related energy and thermal comfort for commuter trains : A case study of Stockholm commuter trains
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Today, energy efficiency is an increasingly important question in which progress is accelerating. One of the high electricity demand energy users is public transport. In addition, passenger satisfaction with thermal comfort is an important parameter. LÄS MER
2. Hållbara resval i Kalmar : Kollektivtrafiken efter covid-19
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : During the covid-19-pandemic travel habits changed drastically, and people were expected to work from home to the utmost possible extent. Therefore, public transport was used less, and people preferred car and active transport such as biking and walking. LÄS MER
3. Kiruna Nya Järnvägsstation
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : Detta examensarbete ger ett förslag på en ny järnvägsstation i Kirunas nya centrum. I Kiruna pågår just nu en stadsomvandling, där en tredjedel av staden flyttas tre kilometer österut på grund av markdeformationer från Kirunagruvan. LÄS MER
4. Passenger Influence on Dwell Time : A Case Study on the Light Rail Transit Line Tvärbanan in Stockholm
Master-uppsats, KTH/Optimeringslära och systemteoriSammanfattning : This thesis conducts research on the light rail transit (LRT)-line Tvärbanan in Stockholm regarding punctuality of dwell time (DT), focusing on the influence passengers have on the mean and the variance of DT. The eight major stops during rush-hours are analyzed through a combination of quantitative and qualitative analysis. LÄS MER
5. Utöka användningsområdet av höghastighetsnätet i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Sverige ämnar bygga sina höghastighetsbanor som beräknas vara i drift 2035. Höghastighetsnätet löser kapacitetsproblemet i framtiden, Sveriges miljö-och klimatmål kräver mer järnväg och höghastighetsnätet kan öka tillgängligheten till möjliga arbeten inom 45 min restid (SJ u.å.). LÄS MER