Sökning: "ta fram värdegrund"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden ta fram värdegrund.

  1. 1. Inkludering på fritidshemmet : En kvalitativ analys av intervjuer med fritidshemspersonal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Annika Strömstedt; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; Participation; Clarifying pedagogy; Relationships; Adjustments; Leisure centres; Inkludering; Delaktighet; Tydliggörande pedagogik; Relationer; Anpassningar; Fritidshem;

    Sammanfattning : I skolan så ska utbildningen vara likvärdig, och det betyder att man behöver ta hänsyn till elevers olika förutsättningar och behov. Att skapa en verksamhet som är anpassad för alla individer, vilket betyder att ibland behöver man göra anpassningar. LÄS MER

  2. 2. ”Det måste ner i klassrummen” : - En studie om rektorers resonemang kring elevhälsoarbete i det systematiska kvalitetsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Murvik; [2023]
    Nyckelord :Systematisk kvalitetsarbete; systematisk kvalitetsredovisning; elevhälsoarbete; elevhälsoteam; rektor.;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att verka för alla elevers utveckling inom flertalet olika områden, så som kunskapsutveckling men även inom exempelvis hälsa, god värdegrund och genusfrågor, samt erbjuda ett sammanhang som är gynnsamt för denna utveckling (Skolverket, 2022). En del i arbetet för att erbjuda eleverna en god kvalitet i sin skolgång är det systematiska kvalitetsarbetet och detta arbete ska omfatta hela skolan, däribland elevhälsoteamet. LÄS MER

  3. 3. Läromedel i Engelska : En läromedelsanalys ur ett genusperspektiv för ämnet engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carl Nylander; Moa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Engelskämnet; läromedel; värdegrund; genus; makthierarki;

    Sammanfattning : Läromedel används i hög grad i svenska skolor och kan ha ett innehåll som inte stämmer överens med Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmets (Skolverket, 2022) värdegrund och lärare är de som i praktiken granskar läromedel. Detta gör att lärare behöver värdera om ett läromedel är lämpligt för den undervisning de vill bedriva. LÄS MER

  4. 4. Litteraturhistoriska urval : En historisk jämförelse av det skönlitterära författarurvalet i tre litteraturhistoriska läroböcker för gymnasieskolans svenskämne och deras samtida läroplaner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Sara Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; läroplaner; urval; utrymme; litteraturhistoria; representation; kanon; intersektionalitet.;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa och jämförande studie undersöker författarurvalet och utrymmesfördelningen i tre litteraturhistoriska läroböcker från åren 1991–2021 för gymnasieskolans svenskämne. Utrymmesfördelningen undersöks utifrån tidsperiod, könstillhörighet och geografisk härkomst. LÄS MER

  5. 5. “Vi kallar det för The Foundation” : – En kvalitativ intervjustudie om värderingsstyrning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linnéa Bodin; Lea Skånberg; [2023]
    Nyckelord :Values; implementation of values; value-based management; compliance theory; Värderingar; implementering av värderingar; värderingsstyrning; efterlevnadsteorin;

    Sammanfattning : In today's work life, values and their importance for organizations are a central and debated issue. Most organizations have a values foundation consisting of a number of specific values that are considered important guidelines for desirable behavior and common goals. LÄS MER