Sökning: "tabellkunskaper"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet tabellkunskaper.

  1. 1. Huvudräkning i årskurs 8 : en kvantitativ studie om ett interventionsprogram för automatisering av tabellkunskaper avseende addition och subtraktion inom talområde 0 - 20.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ingela Sjölin; [2017]
    Nyckelord :Aritmetik; Automatisering; Huvudräkning; Högstadiet; Intervention;

    Sammanfattning : Brister i grundläggande taluppfattning, så som avsaknad av automatiserade talfakta, är ett hinder för fortsatt utveckling i matematik. Syftet med min studie har varit att se ifall det går att träna upp elevers huvudräkningsförmåga i årskurs 8, avseende addition och subtraktion inom talområdet 0 – 20 genom en strukturerad intervention samt att se ifall det finns skillnader i effekt av interventionen beroende på svårighet utifrån fördiagnosen. LÄS MER

  2. 2. Huvudräkning 2.0 : En designstudie av ett möjligt digitalt övningsverktyg för huvudräkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Niklas Andersson; [2015]
    Nyckelord :matematik; matematikdidaktik; huvudräkning; IKT;

    Sammanfattning : Den här designstudien försöker ta reda på hur ett digitalt träningsverktyg, riktat till elever på högstadiet och gymnasiet, och avsett att träna grundläggande aritmetiska kunskaper och huvudräkningsstrategier skulle kunna utformas. Detta görs genom att faktiskt utforma en konkret applikation. LÄS MER

  3. 3. Huvudräkningsstrategier som grund för tabellkunskaper : En empirisk undersökning om och hur huvudräkningsstrategier undervisas i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sylvianne Bergman; [2015]
    Nyckelord :åk 1-3; huvudräkning; huvudräkningsstrategier; undervisning i huvudräkning; tabellkunskaper;

    Sammanfattning : Denna undersökning tar sin utgångspunkt i en tidigare litteraturstudie vars resultat påvisade att grundläggande tabellkunskaper som tillgodogjorts genom huvudräknings-strategier, är avgörande för elevers fortsatta matematiklärande och en förutsättning för en välutvecklad taluppfattning. Om huvudräkningsstrategier explicit skall undervisas eller inte, var dock en fråga som besvarades olika av den i litteraturstudien ingående forskningen. LÄS MER

  4. 4. Konsten att räkna utan att räkna : De automatiserade tabellkunskapernas betydelse för de matematiska strängarnas sammanflätning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jeanette Joelsson; [2015]
    Nyckelord :Arbetsminne; automatisering; färdighetsträning; matematiskt flyt; matematiska förmågor; multiplikationstabellen; tabellkunskaper; talfakta;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka; hur automatiserade grundskoleelever i årskurs 6 och årskurs 9 är när det gäller tabellkunskaper, samt vilka samband det finns mellan automatiserade tabellkunskaper och prestationerna på de nationella proven. Även tankar och uppfattningar gällande färdighetsträning av tabellkunskaper har undersökts. LÄS MER

  5. 5. Grundläggande tabellkunskaper En litteraturstudie om hur grundläggande tabellkunskaper i årskurs F-3 påverkar elevers matematiklärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Akademin Utbildning, hälsa och samhälle

    Författare :Sylvianne Bergman; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER