Sökning: "tabloidisering"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade ordet tabloidisering.

  1. 11. "Det finns bara en Zlatan" : En kvalitativ studie om varför Zlatan Ibrahimovic är Sveriges mest omskrivna sportprofil.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medier

    Författare :Sara Fridh; Daniel Wilhelmsson; [2012]
    Nyckelord :zlatan; zlatan ibrahimovic; kvällstidning; aftonbladet; expressen; tabloid; superstjärna; sportjournalistik;

    Sammanfattning : Fotbollspelaren Zlatan Ibrahimovic var 2010 och 2011 den mest omskrivna sportprofilen i svensk press och Aftonbladet och Expressen har varsin reporter på plats i Milano för att bevaka honom och hans lag AC Milan. Syftet med denna C-uppsats är att ta reda på vad sportjournalister på Aftonbladet och Expressen tror är anledningarna till att det skrivs så mycket om Zlatan Ibrahimovic. LÄS MER

  2. 12. "All the news that´s fit to print" : En kvantitativ jämförelse av The New York Times och Dagens Nyheters framsidor ur ett tabloidiseringsperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informatik och media

    Författare :Kristoffer Olofsson; Pär Brolin; [2012]
    Nyckelord :Tabloidisering; The new york times; Dagens nyheter; journalistik; kommersialisering; Ingela Wadbring;

    Sammanfattning : Title:"All the news that´s fit to print": A quantitative content analysis of The New York Times and Dagens Nyheters front pages on the basis of tabloidization theory. Authors: Pär Brolin & Kristoffer Olofsson Aim: We intend to distinguish elements of tabloidization in two daily newspapers as an effect to the increased economic and public orientated business models. LÄS MER

  3. 13. Kort, lättsamt och dramatiskt : en undersökning av tv-nyheternas utveckling 1990-2010

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Linnéa Wannefors; [2012]
    Nyckelord :Kommersialisering; marknadsdriven; Nyheterna; Rapport; tv-nyheter; tabloidisering;

    Sammanfattning : Jag har gjort en kvantitativ innehållsanalys av inslag i SVT:s Rapport och TV4:s Nyheterna under tre perioder. Undersökningen fokuserade på hur pass snuttifierade, trivialiserade och dramatiserade nyhetsinslagen är. LÄS MER

  4. 14. Tabloid=Tabloidisering? En kvantitativ innehållsanalys av framsidorna på Sveriges tre största morgontidningar. Samt kvalitativ textanalys av huvudnyheterna.

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

    Författare :Katarina Clendinning; [2009-03-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Författare:! Katarina Clendinning Titel: Tabloid=Tabloidisering? Kurs: Påbyggnadskursen (D) för medie- och kommunikationsvetenskap. Göteborgs Universitet Termin: HT 2007 Syfte: Har morgontidningarnas framsida förändrats i och med övergången till tabloidformat? ! 1. LÄS MER

  5. 15. "Demented people and elks are being equipped with GPS!" : A study of the news program Rapport's from 1979 to 2009

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och design

    Författare :Johanna Cedergren; Maria Marmolin; [2009]
    Nyckelord :tabloidization; popularisation; television news; Rapport; Sveriges Television; media logic; the journalistic role; journalistic assignment; news value;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine which effect tabloidization has had on the news content and the presentation of the Swedish news program Rapport, during the years 1979 and 2009. Rapport is broadcasted in the Public Service channel "Sveriges Television". LÄS MER