Sökning: "talängslan"

Visar resultat 21 - 25 av 103 uppsatser innehållade ordet talängslan.

  1. 21. Att våga tala : Lärares upplevelser och erfarenheter av talängsliga elever – en kvalitativ intervjustudie i grundskolans F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Klara Andersson; Mathilda Bergström; [2022]
    Nyckelord :Talängslan; tala; svenska språket; skola; grundskola; årskurs F–3; lärares upplevelser;

    Sammanfattning : Den föreliggande studien syftar till att undersöka lärares erfarenheter och upplevelser av arbetet med talängsliga elever. Syftet gav upphov till tre frågeställningar om hur talängslan framträder, vilka utmaningar dessa elever står inför i skolan och vilka arbetssätt som lärarna anser gynnar de talängsliga eleverna. LÄS MER

  2. 22. Tio svensklärares syn på elevers talängslan : En kvalitativ intervjustudie om svensklärares uppfattningar och erfarenheter om undervisning och bedömning i att tala och samtala inom svenskämnets ramar kopplat till fenomenet talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elina Danielsson; Maja Thunstam; [2022]
    Nyckelord :närmaste utvecklingszon; muntlighet; muntligt anförande; muntlig redovisning; scaffolding; didaktiska implikationer ur ett sociokulturellt perspektiv; svenskämnet; talängslan;

    Sammanfattning : Tidigare genomförde vi en systematisk litteraturstudie som syftade till att beskriva elevers talängslan i klassrummet med fokus i svenskämnet i årskurs 7–9 utifrån tidigare forskning. Det var möjligt att dra slutsatsen att området talängslan inte är särskilt väl forskat om på en nationell nivå och därför baserades studiens resultat främst på internationell forskning inom området. LÄS MER

  3. 23. Muntliga aktiviteter i svenskundervisningen : En intervjustudie kring lärares arbete med muntlighet och bemötande av elever med talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jessica Söderqvist; [2022]
    Nyckelord :Talängslan; Muntliga aktiviteter; Rollspel; Virtual reality;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. Lärares uppfattningar kring elevers talrädsla och talängslan – samt deras strategier för att främja elevernas muntliga framställning i engelskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hampus Cannerfors; [2022]
    Nyckelord :foreign language anxiety; talrädsla; talängslan; uppfattningar; högstadiet; engelska; lärare; strategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning, nationell såväl som internationell visar att det finns elever i olika utbildningsnivåer som upplever talrädsla och talängslan i engelskundervisningen. För att kunna förstå detta fenomen och förbättra arbetet med att ge eleverna välfungerande strategier är det därför viktigt att ta reda på lärares uppfattningar kring elevers talängslan och talrädsla och hur de väljer att arbeta för att främja elevernas attityder, känslor, inställning och förmåga till muntlig framställning. LÄS MER

  5. 25. Uppmaning om att söka publikkontakt i Virtual Reality med repeterad exponering påverkar inte obehagsskattning och hjärtfrekvens : En exponeringsstudie av relevans för utformning av VR-behandling mot talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Elin Andersson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER