Sökning: "tal-till-text"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet tal-till-text.

  1. 1. En undersökning av AI-verktyget Whisper som potentiell ersättare till det manuella arbetssättet inom undertextframtagning

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Mailad Waled Kider Kaka; Yassin Oummadi; [2023]
    Nyckelord :Manual subtitling creation; AI; Whisper; speech recognition; speech translation; Word Error Rate; COMET-22; SubER; Manuell undertextframtagning; AI; Whisper; taligenkänning; talöversättning; Word Error Rate; COMET-22; SubER;

    Sammanfattning : Det manuella arbetssättet för undertextframtagning är en tidskrävande och kostsam process. Arbetet undersöker AI-verktyget Whisper och dess potential att ersätta processen som används idag. Processen innefattar både transkribering och översättning. LÄS MER

  2. 2. Improving accuracy of speech recognition for low resource accents : Testing the performance of fine-tuned Wav2vec2 models on accented Swedish

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Arash Dabiri; [2023]
    Nyckelord :Speech-to-text; deep learning; accents; wav2vec; tal-till-text; djupinlärning; brytningar; wav2vec;

    Sammanfattning : While the field of speech recognition has recently advanced quickly, even the highest performing models struggle with accents. There are several methods of improving the performance on accents, but many are hard to implement or need high amounts of data and are therefore costly to implement. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg som pedagogiskt hjälpmedel i skrivundervisningen : En litteraturöversikt som granskar på vilka olika sätt digitala verktyg kan användas som pedagogiskt hjälpmedel för att främja elevers skrivutveckling i åk 4–6 i svenskämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madicken Karlsson; Sherife Hashani; Jasmin Cherri; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Framväxten av ett digitalt samhälle har lagt avtryck i skolans uppdrag. Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket 2022, s.8) beskriver att elever i dagens samhälle behöver förses med en digital kompetens. Digitala verktyg har också implementerats i högre utsträckning i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Innehållsbaserad uppsnabbning av video

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Joakim Lundström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This report demonstrates and explores alternative methods for speeding up video with associated audio. Two methods have been investigated, these have been combined and evaluated. The first one is to find quiet segments in the video and drastically accelerate them. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av intelligens för en robotplattform AIDA

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Danny Tran; Bo Valdemar Norgren; Hugo Winbladh; Emily Tsai; Jim Magnusson; Ebba Kallström; Fredrik Tegnell; [2022]
    Nyckelord :AI; Artificial intelligence; Machine learning; Object recognition; Object tracking; Speech recognition; Convolutional neural networks; Deep learning; Hyperparameters; Inverse kinematics; Image classification; Optimization; AI; Artificiell intelligens; Maskininlärning; Objektigenkänning; Objektspårning; Taligenkänning; Neurala faltningsnätverk; Djupinlärning; Hyperparametrar; Inverskinematik; Bildklassificering; Optimering;

    Sammanfattning : Rapporten beskriver utvecklingsarbetet och resultatet från utvecklingen av en robotplattform vid namn AIDA (AI Design Assistant), som utvecklades åt Institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet. Plattformen består av en robotarm som utgörs av sex stycken servomotorer, som är anslutna till en enkortsdator. LÄS MER