Sökning: "talängslan. 
"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden talängslan. 
.

  1. 1. Från ängslig till trygg talare : En studie om hur ett elevperspektiv på talängslan kan leda och utforma det specialpedagogiska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Zlatanovski Elin; Petra Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Talängslan; talrädsla; glossofobi; presentationsångest; specialpedagogik; specialpedagog; särskilda behov.;

    Sammanfattning : I såväl läroplan som kunskapskriterier i gymnasieskolan ställs krav på att muntlig förmåga ska utvecklas och bedömas. Samtidigt finns en stor grupp elever med svårigheter att uppfylla just dessa krav. LÄS MER

  2. 2. Talängslan i gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Johanna Hamady; [2022]
    Nyckelord :talängslan; muntlighet; genus; elevperspektiv; svenskämnet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Det är inom ramen för skolans svenskämne centralt att få en bredare uppfattning om vad elever har för upplevelse av talängslan i samband med muntlighet. Syftet med denna uppsats är att analysera elevers upplevelse av talängslan i samband med muntlig framställning inom gymnasieskolans svenskämne. LÄS MER

  3. 3. Muntliga aktiviteter i svenskundervisningen : En intervjustudie kring lärares arbete med muntlighet och bemötande av elever med talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jessica Söderqvist; [2022]
    Nyckelord :Talängslan; Muntliga aktiviteter; Rollspel; Virtual reality;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Konsten att inte tala : En studie om elevers talrädsla i Svenska 1 på gymnaiset

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Saga Samuelsson; [2020]
    Nyckelord :Upper secondary school; speaking anxiety; Gymnasium; svenska; talrädsla; talängslan. 
;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka fenomenet talrädsla i svenskämnet bland gymnasieelever genom att fokusera på faktorer som kan bidra till och motverka talrädsla. Utgångspunkt i studien var 44 elevers egna erfarenheter av att tala inför grupp. Studien genomfördes via enkät som sändes till informanterna via e-post. LÄS MER

  5. 5. Muntliga anföranden i klassrummet : Svensklärares uppfattningar om talängslan och muntlig framställning på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Janni Andersson; [2020]
    Nyckelord :Oral presentations; fear of speaking; the importance of listening; the rhetorical working process; secondary school; upper secondary school.; Muntliga anföranden; talängslan; lyssnandets roll; den retoriska arbetsprocessen; högstadiet; studieförberedande program; yrkesförberedande program.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka verksamma svensklärares uppfattningar om sin egen arbetsprocess gällande muntliga framställningar i klassrummet. I studien intervjuades 25 svensklärare verksamma på högstadiet och gymnasiet genom en webbaserad enkätundersökning som skickades ut i Facebook-gruppen Svensklärarna. LÄS MER