Sökning: "tala engelska i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden tala engelska i klassrummet.

  1. 1. Hur lärare kan hjälpa elever att våga tala engelska : En studie om lärares syn på talängslans inverkan för elevers kommunikativa utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ann-Mari Sunna; [2022]
    Nyckelord :Foreign language anxiety FLA ; young language learners YLL ; willingness to communicate WTC ; Talängslan; unga språkelever; kommunikation;

    Sammanfattning : Att som elev delta muntligt i engelskundervisningen kan vara spännande för många elever men för en del elever uppstår talängslan. Talängslan innebär att man vid specifika situationer upplever ångest för att tala. LÄS MER

  2. 2. Att tala eller att samtala, det är frågan : En kvalitativ studie om hur språkinlärningsstrategier och läromedel främjar elevernas tilltro till sin egen förmåga att kommunicera på engelska i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Eklund; Johanna Gottberg; [2022]
    Nyckelord :engelskundervisning; årskurs 4–6; språkfrämjande strategier; läromedel; tilltro; självförtroende; didaktiska val; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka metoder och strategier de deltagande lärarna använde för att främja elevernas tilltro till sin egen förmåga att kommunicera på engelska. Vi undersökte också de deltagande lärarnas syn på hur läromedlet Magic! bidrog till samma syfte. LÄS MER

  3. 3. Om språkångest i engelskundervisningen i årskurs 9 : Ur elev- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Abdullah Amouna; Manal Helwanji; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med mer än 4 decennier är språkångest, eng. language anxiety (LA) är fortfarande ett angeläget forskningsämne bland forskare (Gkonou, Daubney, & Dewaele, 2017). He (2018) rapporterar att främmande språkångest, eng. LÄS MER

  4. 4. Faktorer som påverkar viljan att tala engelska i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Hedström; [2021]
    Nyckelord :speaking anxiety; FLCAS; English as a foreign language; secondary school;

    Sammanfattning : For youths speaking a second language in a classroom can be quite anxious, worrying how their classmates will react or if the teacher will correct every single mistake.For teachers it is as important to teach the new language as to create a welcoming classroom setting where the students feel comfortable to make mistakes. LÄS MER

  5. 5. Användning av ME i klassrumsmiljö i årskurs 4-6 : en kvalitativ studie om lärares uppfattningar och synsätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Pettersson; Maria Selfors; [2021]
    Nyckelord :engelska; kodväxling; kommunikation; målspråk;

    Sammanfattning : Engelska språket är en stor del av elevers vardagliga liv idag och därmed existerar den inte endast inom skolans värld utan även på elevens fritid. Den tidigare forskningen visar på att användning av kodväxling är positivt för att förklara nya ord när det kommer till målspråk men att lärares attityd till målspråket påverkar i hur stor utsträckning det används. LÄS MER