Sökning: "talaktsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet talaktsteori.

  1. 1. Public Communication in a Pandemic : Language in COVID‐19 public health advertising

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Petra Rindby; [2023]
    Nyckelord :COVID-19; pragmatics; speech act theory; cooperative principle; implicature; Gricean maxims; advertising; PSA; public information; COVID-19; pragmatik; talakter; samarbetsprincipen; kommunikation; reklam; samhällsinformation;

    Sammanfattning : This linguistic study in the field of pragmatics looked at the language used by public health authorities in Australia, the United Kingdom and the United States to inform citizens about COVID-19 in 2020 and 2021. It made a qualitative analysis of advertisements that were posted on Instagram by the Department of Health and Aged Care, the National Health Service and the Centers for Disease Control and Prevention in relation to COVID-19 during this time frame. LÄS MER

  2. 2. Det starkaste beviset? : En retorisk studie av juridiska erkännandens övertygande krafter

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Martin Jedestav; [2021]
    Nyckelord :Confessions; Judicial rhetoric; Speech act theory; Austin; Rhetorical mechanisms; Erkännanden; Bekännelser; Talaktsteori; Övertygande krafter; Rättsretorik;

    Sammanfattning : This master thesis asks the question “Why are confessions so convincing?”. To provide an answer, I use Austin’s speech act theory to investigate how confessions work within the context of Swedish law. LÄS MER

  3. 3. Kommunikativa funktioner hos emotikoner i svenska twitterinlägg

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Martina Nyberg; [2015]
    Nyckelord :Emoticons; computer-mediated communication; pragmatics; interaction; Emotikoner; datormedierad kommunikation; pragmatik; interaktion;

    Sammanfattning : Emotikoner är ett vanligt inslag vid datormedierad kommunikation, såsom på den sociala nätverkstjänsten Twitter. Emotikoner tycks ha en vedertagen roll som känslomarkörer i en text, men forskning har visat att de även har andra funktioner av mer pragmatisk art. LÄS MER

  4. 4. Meningsfull dialog : Spelarens upplevda agency i dialoger

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Gustav Eriksson; [2015]
    Nyckelord :dialogsystem; agency; meningsfullt spelande; val;

    Sammanfattning : Det här arbetet syftar till att redogöra för en studie i spelarens upplevda agency i dialogsammanhang. Arbetet tar sin bakgrund i talaktsteori och känslor som hjälpmedel vid dialogsystemsdesign. LÄS MER

  5. 5. Kommunikativa strategier och genrer. Hur meningsutrymme utvecklas och kommuniceras mellan barnen i en förskoleklass

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ulla Jivegård; [2010-10-15]
    Nyckelord :förhandlingar; gemensam interaktion; gemensamma meningsutbyten; kommunikationsprocesser; kommunikativa strategier; kommunikativa genrer; meningsutrymme och positioner;

    Sammanfattning : Syfte Syftet var att studera hur meningsutrymme utvecklades och kommunicerades i förhandlingssituationer mellan barnen i en förskoleklass. För att belysa det ställdes frågor om vilka kommunikativa strategier och genrer som kom till uttryck när barnen skapade sig och tilldelades meningsutrymme i interaktion med sina kamrater. LÄS MER