Sökning: "talande"

Visar resultat 11 - 15 av 119 uppsatser innehållade ordet talande.

  1. 11. Den svenska stumfilmens scenografi : Exemplen Vingarne och Dunungen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Laura Thulin; [2022]
    Nyckelord :scenografi; stumfilm; filmscenografi; Axel Esbensen; Mauritz Stiller; Ivan Hedqvist; Dunungen 1919 ; Vingarne 1916 ;

    Sammanfattning : Institutionen för kultur och estetik, Konstvetenskap 106 91 Stockholms universitet 08-16 20 00 vx Handledare: Magdalena Holdar Titel och undertitel: Den svenska stumfilmens scenografi–exemplen Dunungen och Vingarne Författare: Laura Thulin Kontaktuppgifter till författaren: laura.thulin@gmail. LÄS MER

  2. 12. Stor, liten eller lagom barngruppsstorlek? : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningsrepertoarer om olika barngruppsstorlekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arbiona Aradini; Jennifer Albertsson; [2022]
    Nyckelord :Barngruppsstorlek; Diskurspsykologi; Förskola; Förskollärare; Socialkonstruktionism och Tolkningsrepertoarer.;

    Sammanfattning : Det har länge debatterats om barngruppsstorlekar i såväl förskolan som i samhället. I förskolan är det förskollärare som ansvarar över att barns utveckling, lärande och omsorg bildar en helhet. LÄS MER

  3. 13. Tydliggörande pedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med tydliggörande pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kristofer Jansson; Jenny Södergren; [2022]
    Nyckelord :arbetslag; förskolebarn; förskola; förskollärare; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar med tydliggörande pedagogik i förskolan. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda olika hjälpmedel och redskap för att göra undervisningen begriplig, hanterbar och meningsfull för alla barn. LÄS MER

  4. 14. Lekmiljöer formar framtida generationer : en undersökning kring utvecklande lekmiljöer och förskolegårdar i ett Uppsala som förtätas

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Louise Zetterling; Oskar Berg; [2022]
    Nyckelord :Affordance; barns utveckling; lekmiljö; förskola; naturkontakt; förtätning;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att, genom en litteraturgenomgång, genomförda intervjuer och påföljande analys, undersöka hur lekmiljöer bör utformas för att öka möjligheten för barn i förskoleåldern att utvecklas och lära. Intervjumaterialet är insamlat från pedagoger som jobbar på förskolebussarna, ett koncept där Uppsala kommun tillhandahåller bussar designad att fungera som en vanlig förskola som kan ta barnen till skogsområden eller lekmiljöer i och utanför staden. LÄS MER

  5. 15. Flerspråkighet : Pedagogernas språkutvecklande arbetssätt på den flerspråkiga förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anita Selimi; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; pedagogernas arbetssätt; flerspråkig förskolan;

    Sammanfattning : Inledning Sveriges samhälle präglas av mångkulturalitet, vilket i sin tur ställer nya krav på förskolan som är en viktig mötesplats för barnen med olika kulturella bakgrund. Med anledning av detta är det av stor vikt att pedagoger möter  alla barns språk med nyfikenhet och intresse, vilket i sin tur motiverar barnen  att bli mer engagerade och känna sig mer delaktiga i förskolan. LÄS MER