Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”…sen har vi läst den här Doktorn Pruttar, eller nej Doktor Mugg, heter den ju…” : En kvalitativ studie om sociala undervisningspraktiker i svenskundervisning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emmelie Hallin; Stina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Balanserad undervisning; critical literacy; digital multimodal textmiljö; literacy; Luke och Freebodys resursmodell; läs- och skrivundervisning; sociala praktiker; sociokulturellt perspektiv; språk-; läs- och skrivförmåga;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka vilka sociala undervisningspraktiker utifrån Luke och Freebodys resursmodell som kan identifieras i lärares svenskundervisning i årskurs 1, och i vilken utsträckning elever ges möjlighet att röra sig i dessa genom balanserad undervisning. För att uppnå syftet har vi använt oss av kvalitativa observationer och intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Morfologiskt processande i talad och skriven produktion : En explorativ studie om sambanden mellan morfologiska pauser, revideringar och fel i högstadieelevers muntliga och skriftliga produktioner

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Dalia Al-Hayali; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Morfologisk kunskap har visats gynna läsutvecklingen vilket lett till ökat forskningsintresse för hur morfologisk träning och medvetandegörande kan främja läsförmågan, framförallt bland elever med läs- och skrivsvårigheter. Hur morfologisk kunskap ter sig i typisk språkproduktion och huruvida morfologiska skillnader finns beroende på om produktionen utgörs av tal eller skrift är däremot mindre beforskat. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på multimodalt arbete i svenskundervisningen för yngre elever : En studie utifrån en webbenkät riktad mot lärare i grundskolans F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josefin Kahn; [2022]
    Nyckelord :pedagogy; multimodal; modality; Swedish; F-3; pedagogik; multimodal; modalitet; svenskämnet; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur lärare i svenskämnet i grundskolans F–3 ser på multimodalt arbete, det vill säga kombinationen av meningsskapande uttrycksformer. Till följd av samhällets utveckling och den digitala teknikens expansion har tillgängligheten av meningsskapande resurser ökat för dagens barn. LÄS MER

  4. 4. Helklassamtalets textaktiviteter. En kvalitativ undersökning av textaktiviteter och deras möjliga pedagogiska funktioner i den muntliga undervisningen hos tre gymnasielärare

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kristoffer Stenlund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks verksamheten i klassrummet med fokus på talat och skrivet språkutifrån analys av talade texter. Närmare bestämt undersöks förekomsten av olikatextaktiviteter i ett antal helklassamtal i gymnasieskolan inom ämnena svenska och filosofisamt textaktiviteternas pedagogiska funktioner. LÄS MER

  5. 5. Testa hörförståelse – ska det vara nödvändigt? Tre undersökningar som jämför läsförståelsefärdighet med hörförståelsefärdighet hos avancerade andraspråkstalare.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Monica Nyberg; [2018-10-01]
    Nyckelord :läs- och hörförståelse; tal och skrift; andraspråkstestning; Tisus; Staatsexamen NT2; Swedex; GERS;

    Sammanfattning : Till skillnad från andra länders språkliga inträdesprov inför universitetsstudier omfattas inte Tisus (Test i svenska för universitets- och högskolestudier) av något delprov i hörförståelse. I den här uppsatsen diskuteras huruvida ett sådant delprov har en relevant plats på behörighetsgivande kurser och språkprov eller om ett läsförståelseprov kan förväntas räcka för att dra slutsatser om testtagarnas sammanlagda receptiva färdigheter. LÄS MER