Sökning: "talat och skrivet språk"

Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden talat och skrivet språk.

  1. 16. Mångspråkande barn och vidgade textbegrepp ­ en kvalitativ studie av sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Nilsson; Jennie Linusson; [2007]
    Nyckelord :MÅNGSPRÅKANDE; SKAPANDE; REGGIO EMILIA; DET VIDGAD;

    Sammanfattning : Sammanfattning Mot bakgrund av att det vidgade textbegreppet infördes i kursplanerna 1994 samt att forskarna i kunskapsöversikten Att läsa och skriva ­ en kunskapsöversikt över forskning och dokumenterad erfarenhet (Myndigheten för skolutveckling 003) tar upp det vidgade språkbegreppet ser vi anledning att studera pedagogers tänkande kring hur mångspråkande kan se ut i praktiken. Vårt syfte är att studera sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp. LÄS MER

  2. 17. Språkets bruk och byggnad i svenskundervisningen : Lärares syn på realiseringen av ett centralt kursplanemål

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Martin Augustini; Mattias Gustafsson; [2007]
    Nyckelord :Gymnasiet; Svenska; Kursplan; Grammatik; Lokala styrdokument;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker lärares syn på hur det centrala kursplanemålet ”Eleven skall (…) kunna tillämpa grundläggande regler för språkets bruk och byggnad samt vara medveten om skillnader mellan talat och skrivet språk,” (SV1201) realiseras i undervisningen i svenska A på gymnasiet. Den undersöker också hur detta mål konkretiseras i skolors dokumenterade lokala tolkningar. LÄS MER

  3. 18. Språksvårigheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Jessica Holmberg; Anneli Povlsen; [2006]
    Nyckelord :Förskolan; Talsvårigheter; Språksvårigheter;

    Sammanfattning : Eftersom många barn idag tillbringar mycket tid på förskolan så är förskollärarnas roll för barnets utveckling av stor betydelse. Även om det är föräldrarna som har huvudansvaret kan förskollärarna på förskolan för vissa barn ändå vara de som påverkar och stimulerar barnets utveckling till stor del. LÄS MER

  4. 19. Uppsatsinformanters tillgänglighet : Betydelsen av sociala nätverk betingade av mänskligt räckhåll och teknisk räckvidd

    Kandidat-uppsats, Institutionen för livsvetenskaper

    Författare :Ingo Fuhrmann; [2005]
    Nyckelord :kontaktknytande; sociala nätverk; mänskligt räckhåll; teknisk räckvidd; territoriellt spänningsfält;

    Sammanfattning : Att få kontakt med uppsatsinformanter är avgörande för en uppsats kvalité. Det kan vara nyttigt att förstå, vilka krafter som ligger bakom kontaktknytandet och vad som leder till framgång eller till misslyckande. LÄS MER