Sökning: "talking about the read"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden talking about the read.

  1. 1. Förskollärares föreställningar kring högläsning av normkritisk litteratur och normbekräftande litteratur –en diskursanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lisa Kraft; [2023]
    Nyckelord :Discourse; discourse analysis; norm critical; preschool teacher; read alouds.; Diskurs; diskursanalys; förskollärare; högläsning; normkritisk;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine preschool teacher's perceptions in their speech when talking about stereotypes and norm critical literature in read alouds. The theory used in this study was discourse analysis, which here also uses some concepts from the discourse theory by Laclau and Mouffe. LÄS MER

  2. 2. Social hållbarhet inom fastighetsbranschen : En jämförelse studie om hur olika aktörer i fastighetsbranschen jobbar med social hållbarhet

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Trudy Makaraba; [2023]
    Nyckelord :Social Sustainability; Real Estate Industry; Sustainability; Corporate social responsibility; Social hållbarhet; Fastighetsbranschen; Hållbarhet; Företagsansvar;

    Sammanfattning : Inom fastighetssektorn har begreppet social hållbarhet blivit mer populär på senaste åren.Begreppet har oftast försummats i många debatter när det talas om hållbar utveckling. Även om hållbarhet som begrepp har blivit framträdande inom många områden, är social hållbarhet den minst utvecklade av dimensionerna inom hållbarhet. LÄS MER

  3. 3. Högläsning och värdegrundsfrågor i klassrummet : En kvalitativ studie om hur fyra lärare använder högläsning och involverar värdegrundsfrågor i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cornelia Engstrand; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; värdegrund; textsamtal; litteraturval; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Högläsning är en vanlig aktivitet som används i svenska klassrum för elever i årskurs F-3. Ett vanligt uppföljande arbetssätt är att samtala kring innehållet. Läraren kan med hjälp av högläsningen belysa viktiga ämnen. LÄS MER

  4. 4. Att motivera elever med lässvårigheter till läsning : Hur läraren kan stötta elever med lässvårigheter genom läsmotivation i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Tina Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Motivation; reading difficulties; reading; reading motivation and desire to read.; Motivation; lässvårigheter; läsning; läsmotivation; läslust;

    Sammanfattning : The purpose of the degree project is to investigate how the teacher adapts the teaching and relates to pupils who have no reading motivation, especially those who have reading difficulties. In order to answer this question, I have chosen to do a qualitative interview study. In the study, four active teachers participated. LÄS MER

  5. 5. Det verkningsfulla språket : Bidrag i frågan om Maurice Merleau-Pontys retoriska relevans

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Axel Ahlrot; [2020]
    Nyckelord :Merleau-Ponty; retorik; fenomenologi;

    Sammanfattning : The following essay seeks to explore Maurice Merleau-Ponty’s philosophy of expression in order to tease out a perspective on language and communication that might be of interest for contemporary rhetoric. The point of departure is located in Merleau-Ponty’s claim that language (in the way we use it) is inherently meaningful and a privileged aspect of the human being-in and orientation-towards the world. LÄS MER