Sökning: "talkombinationer"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet talkombinationer.
1. En matematikapps effekt på elevers automatisering av grundläggande talkombinationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Att elever lyckas automatisera grundläggande talkombinationer är en viktig del av deras utveckling i matematik. Automatisering frigör mental kapacitet i hjärnan, med mindre nivåer av matteångest och möjlighet att lösa komplexa uppgifter i snabbare takt som följd. LÄS MER
2. NUMICON - ETT TAKTILT OCH VISUELLT LABORATIVT MATERIAL FÖR ATT FRÄMJA ANTALSUPPFATTNING - en interventionsstudie om fyra elever i specifika matematiksvårigheter
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att pröva Numicon, ett interventionsmaterial som är framtaget för att stödja elever i matematiksvårigheter utvecklingen av antalsuppfattning samt utveckla ny specialpedagogisk och didaktisk kunskap kring antalsuppfattning som är betydelsefull för vår blivande roll som speciallärare. Nedanstående forskningsfrågor utforskar hur interventionen tar sig uttryck i undervisningen: • Hur tar sig eleverna an materialet? • Vilka möjligheter och hinder visar sig i interventionen? • Vilka erfarenheter utvecklar vi som speciallärare av att genomföra denna interventionsstudie? Studien omfattade 4 elever i specifika matematiksvårigheter, två elever i årskurs 3 och två elever i årskurs 9. LÄS MER
3. Taluppfattning, en grundsten i matematik : En experimentell interventionsstudie på Tier 2, inom talområdet 0 - 20
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur en intervention, på Tier 2, genom explicit intensivundervisning påverkar elever i årskurs 4 kunskaper inom grundläggande taluppfattning och aritmetik inom talområdet 0 – 20 och om eventuell effekt kvarstår över tid. För att kunna besvara syftet genomfördes en experimentell studie. LÄS MER
4. En interventionsstudie om subtraktion inom talområdet 0-20 med fokus på CRA : Effekter av en strukturerad intensivundervisning på Tier 2 nivå för elever i årskurs 4 och 8
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Hur eleverna presterar inom matematik under de tidigare åren i skolan är en stark indikator på hur samma elever presterar i matematik under grundskolans senare del. Ett matematiskt flyt, att eleven kan göra effektiva beräkningar av grundläggande matematik genom att använda lämpliga metoder, är viktigt för att eleverna ska kunna tillgodogöra sig den åldersadekvatamatematiken. LÄS MER
5. När 3+4 blir 8 : En systematisk litteraturstudie om lågstadieelevers svårigheter med räkneförmågan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att ge en översikt över forskning som belyser och identifierar lågstadieelevers svårigheter i räkneförmågan liksom de konsekvenser svårigheterna orsakar. Av 11 vetenskapliga publikationer, varav en rapport, en avhandling och resterande vetenskapliga artiklar, beskrivs räkneförmågan med hjälp av subkategorier. LÄS MER