Sökning: "talmönster"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet talmönster.

  1. 1. NARUTO LOST IN TRANSLATION. En översättningsanalys baserat på yakuwarigoanvändning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Emelie Norberg; [2019-01-28]
    Nyckelord :Japanska; översättningsanalys; yakuwarigo; naruto; manga;

    Sammanfattning : För att förklara översättningstekniker kommer ”seven types of translation techniques” presenterad av Vinay och Darbelnet (1958/1995) i Yoko Hasegawas (2012) bok ”The Routledge Course in Japanese Translation” att användas för att visa vilka översättningsmetoder som finns och är mest frekventa i översättningen av yakuwarigo i Naruto. För yakuwarigo delen kommer ”Role language and character language” skriven av Satoshi Kinsui och Hiroko Yamakido (2015) användas för att förklara vilka japanska stereotyper som existerar och tillämpas i Naruto. LÄS MER

  2. 2. Genusrelaterade talmönster i svenskundervisning i årskurs 5 : Talutrymme, taltid och talfördelningstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Sjölund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Sjunga och dansa matematik : En kartläggning över lärares användning av sång, rytm och dans i deras matematikundervisning i årskurserna F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Maria Ericsson; [2019]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; integration; mönster; taluppfattning; transdisciplinärt perspektiv;

    Sammanfattning : Det här är en kvantitativ studie i form av en enkätundersökning som undersöker om lärare i årskurserna F-3 använder sig av estetiska lärprocesser integrerat i sin matematikundervisning och i så fall hur de har arbetat med det. Detta undersöks med bakgrund av att läroboken är dominerande i matematikundervisningen och elever ska få en undervisning som är varierande, motiverande och som väcker en nyfikenhet. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar inom taluppfattning : En kvalitativ studie om taluppfattning ur ett elevperspektiv. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emmie Johansson; Fanny Grundal; [2016]
    Nyckelord :taluppfattning; matematik; elever; SUM;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka taluppfattning ur ett elevperspektiv, för att få reda på vilka uppgifter som är utmanande, vilka räknestrategier eleverna använder, samt hur de värderar svårighetsgraden på olika uppgifter inom taluppfattning. Studien utgår från en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer användes för datainsamling. LÄS MER

  5. 5. Generaliseringar av talföljder, numeriska och symboliska – en jämförande elevaktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rasmus Olsson; [2014]
    Nyckelord :abduktion; algebra; didaktisk; figurer; formler; generaliseringar; kreativitet; lärande; matematik; modeller; numeriska; problemlösning; symboler; visuella;

    Sammanfattning : Detta examensarbete inom området didaktisk matematik grundar sig på en empirisk undersökning.Undersökningar av talmönster bildar ramen för detta arbete. Åtta elever som läser årskurs 1 på ettgymnasiums El- och energiprogram gruppindelas och får uppgifter i problemlösning att lösa istigande svårighetsgrad. LÄS MER