Sökning: "talpedagog i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden talpedagog i skolan.

  1. 1. "Du kan inte bygga en stabil mur om du inte har alla stenar." : Språkstörning ur ett specialpedagogiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Hagborg Olsson; Jaana Norman; [2019]
    Nyckelord :Logoped; speciallärare; specialpedagog; specialpedagogiska perspektiv; special- talpedagog; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en förståelse av bilden av funktionsnedsättningen språkstörning som den beskrivs av speciallärare, specialpedagoger, special-/talpedagoger och logopeder. Det finns ett behov av att utforska området då tidigare forskning gällande dessa yrkeskategoriers syn på språkstörning tycks vara begränsad. LÄS MER

  2. 2. Kan mitt barn få lite hjälp i skolan, tack? : En kvalitativ studie om hur föräldrar till barn med språkstörning uppfattar sina barns möjligheter till likvärdig utbildning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Björkman; Kerstin Sundin; [2018]
    Nyckelord :språkstörning; SLI specific language impairment ; skola; föräldrar; samarbete;

    Sammanfattning : De flesta elever med språkstörning går i vanliga grundskoleklasser. Denna grupp elever riskerar dock oftare än andra elever att misslyckas i skolan på grund av bristande stöd och anpassningar, skolors organisation och lärares kompetens (SOU 2016:46). LÄS MER

  3. 3. Tidiga insatser för barn och elever i förskola och grundskolans tidiga år : En dubbelbottnad problematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Mia Ross Axelsson; [2013]
    Nyckelord :Tidiga insatser; förskola; grundskola; särskilt stöd; föräldrar; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka pedagogers erfarenheter av tidig identifiering och tidiga insatser i förskola och grundskolans tidiga år . Studien har baserats på fem semistrukturerade intervjuer med pedagoger inom förskola, förskoleklass och grundskolans lägre år, anställda inom samma enhet med ett flerårigt samarbete bakom sig. LÄS MER

  4. 4. Vad är det jag hör? : Fallstudie av kommunikationsutveckling hos elever med utvecklingsstörning som använder cochleaimplantat

    M1-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ingegerd Pettersson; Anna Hermansson Ekberg; [2013]
    Nyckelord :ochleaimplantat; utvecklingsstörning; kartläggning; auditiv stimulans; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka om en för skolan ny undervisningsform i ämnet kommunikation gett någon utveckling av tolkning eller reaktion på ljud och tal hos elever med cochleaimplantat.  Skolan är en nationell statlig specialskola för elever med dövhet, hörselnedsättning och utvecklingstörning i kombination. LÄS MER

  5. 5. Hur språkstörning tolkas utifrån ett logopedutlåtande. Fem speciallärares/specialpedagogers tankar om hur ett logopedutlåtande omsätts i skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Tenblad; [2011-09-22]
    Nyckelord :språkstörning; logopedutlåtande; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur speciallärare/specialpedagoger tolkar den medicin-ska diagnosen språkstörning utifrån ett logopedutlåtande och hur detta tar sig uttryck i arbetet med lärare och elever. Teori: Denna kvalitativa studie är inspirerad av en hermeneutisk ansats. Hermeneutiken hand-lar om att tolka och förstå. LÄS MER